عصر بازار

تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا

عصر اعتبار- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از صدور اولین مجوز موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا خبر داد.

تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، علی سعیدی گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا با هدف پوشش دادن نیازهای سرمایه‌گذاران در سکه طلا طراحی شده است و بر همین اساس اولین مجوز موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا صادر شد.

    به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس، تخصیص بخش قابل توجهی از دارایی‌های صندوق به گواهی سپرده کالایی سکه طلا موجب می‌شود که صندوق متناسب با عنوان خود به صورت مستمر از تغییرات قیمتی کالای طلا به صورت عام و از تغییرات قیمت سکه طلا به صورت خاص تاثیر پذیرد.

    وی اظهارداشت: سرمایه‌گذاری صندوق در گواهی سپرده کالایی سکه طلا، همچنان که در تعریف شورای عالی بورس و اوراق بهادار از گواهی سپرده کالایی به عمل آمده، مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این مورد کالای به انبار سپرده شده، سکه طلا است و صندوق در صورت خرید گواهی سپرده مربوط عملاً متناسب با حجم گواهی سپرده کالایی در اختیار، مالک بخشی از سکه‌های طلای سپرده شده به انبار محسوب می‌شود.

    سعیدی اظهار داشت: با توجه به اینکه صندوق در گواهی سپرده کالای سکه طلا سرمایه گذاری می‌کند، ریسک‌های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیکی سکه طلا را نخواهد داشت.

    وی افزود: از سویی دیگر با توجه پتانسیل قابل ملاحظه افزایش فعالان بازار خرید و فروش گواهی سپرده کالایی، دارایی صندوق از نقدشوندگی بالایی برخوردار خواهد بود و صندوق می‌تواند متناسب با نیازهای نقدی خود، اقدام به خرید یا فروش گواهی سپرده کالایی نماید.

    سعیدی با بیان اینکه ساختار صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا به نحوی طراحی شده که واحدهای آن قابل معامله است، گفت: قابل معامله بودن واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مورد نظر این امکان را برای کلیه سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا با استفاده از شبکه گسترده کارگزاران و سامانه معاملات برخط، سرمایه‌گذاری آن‌ها در زمان اندک انجام پذیرد.

    این عضو هیات مدیره سازمان بورس تصریح کرد: در راستای توسعه و تکمیل ابزارها و نهادهای مالی جدید فعال در بازار سرمایه، نقش صندوق های سرمایه‌گذاری پس از گذشت نزدیک به 9 سال از شروع به فعالیت بیش از پیش نمایان شده است. لذا با توجه به ظرفیت قانونی موجود در قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، امکان نوآوری و پاسخگویی به نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران توسط نهاد نظارتی و فعالان بازار سرمایه فراهم شده است.

    گفتنی است: از جمله مواردی که همواره به عنوان خواسته‌ای در راستای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران مطرح بوده است، ایجاد جایگزینی برای سرمایه‌گذاری مستقیم افراد در سکه طلا است.

    همچنین از دیرباز سرمایه‌گذاری در سکه طلا توسط عموم سرمایه‌گذاران و متناسب با شرایط کلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داخلی و بین المللی با شدت و ضعف متفاوت ولیکن به عنوان کالای رایج سرمایه‌گذاری و به صورت مستمر انجام می‌شود.

    در حال حاضر در کشور ما عمده سرمایه‌گذاری عموم در طلا و مسکوکات آن به صورت سرمایه‌گذاری فیزیکی در کالاهای مربوط است و سرمایه‌گذاری فیزیکی در سکه طلا با وجود تحمیل هزینه‌های نقدی و غیرنقدی نگهداری سکه طلا، هزینه‌های معاملاتی قابل ملاحظه‌ای را بر دارندگان سکه طلا تحمیل می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو