عصر بازار

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی:

بیش از ۸ میلیون نفر وام قرض الحسنه ازدواج گرفتند

عصر اعتبار- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: تا کنون ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ۲۶ هزار میلیارد تومان گرفته‌اند.

بیش از ۸ میلیون نفر وام قرض الحسنه ازدواج گرفتند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، میرمحمد صادقی در شصت و ششمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: تا بیش از سال 1388بانک‌ها وام تسهیلات ازدواج پرداخت می‌کردند. در این شرایط ممکن بود برخی از زوجین سه یا چهار بار وام بگیرند و برخی حتی یک بار نیز از این تسهیلات بهره مند نشوند. در سال 1387 قرار شد وام تسهیلات ازدواج در بانک مرکزی ساماندهی شود و به این منظور سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را راه اندازی کردیم.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه گفت: از سال 1388 سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کل کشور توسعه یافت و در حال حاضر تقریبا کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند.

    صادقی با بیان اینکه سال 90 بهترین سال پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بود گفت: در این سال یک میلیون و 348 هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کردند البته در آن زمان مبلغ این تسهیلات برای هر نفر 2 میلیون تومان بود.

    وی با اشاره به کاهش سپرده‌های قرض الحسنه اظهار کرد: در سال 1393 با رشد منفی 7 درصدی سپرده‌های قرض الحسنه روبرو بودیم. این در حالیست که در سال گذشته تکالیف ما در حوزه تسهیلات ازدواج 4 برابر شد سپس بخشنامه وام 10 میلیونی مطرح شد.

    صادقی اضافه کرد: پایان سال گذشته 450 هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج بودند اما پس از ابلاغ اعطای وام 10 میلیونی تعداد آنها به 685 هزار نفر افزایش یافت و ما پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج را به تمام بانک‌ها ابلاغ کردیم.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: در خوش بینانه ترین حالت گمان می‌کردیم که بتوانیم تا پایان سال جاری به 600 هزار نفر تسهیلات ازدواج به ارزش حدود 6 هزار میلیارد تومان بدهیم و از تمام بانک‌ها خواستیم که پرداخت وام ازدواج را به عنوان اولین اولویت خود قرار دهند و سایر تکالیف را در اولویت‌های بعدی خود بگذارند البته به تکالیف خود در زمینه کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز پرداختیم. سال قبل نیمی از تکالیف مربوط به کمیته امداد اجرایی شد و با انجام این کار برای 120 هزار نفر اشتغال زایی شد و آنها توانستند از تسهیلات قرض الحسنه بهره ببرند و از پوشش کمیته امداد خارج شوند.

    صادقی اضافه کرد: تا قبل از مرداد ماه حدود 120 هزار نفر تسهیلات ازدواج داده بودیم. با تلاش‌های صورت گرفته در مدیریت کل اعتبار در چهار ماهه اول سال جاری حدود 605 هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده‌اند. در سال 94، 805 هزار نفر به مبلغ 2 میلیارد و 450 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده در 9 ماهه سال جاری دو نیم برابر سال گذشته است. بدین ترتیب 5500 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال جاری به یک میلیون نفر تسهیلات پرداخت شود که حدود 10 هزار میلیارد تومان می‌شود که رقمی معادل وام پرداختی سه سال گذشته است.

    وی افزود: 636 هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج هستند. 341 هزار نفر تایید شعبه شده‌اند و در حال تکمیل مدارک و دریافت تسهیلات هستند. برخی افراد از جمله استان‌های محروم با مشکل ضامن مواجه هستند. در این شرایط می‌توانند به جای دو ضامن یک ضامن معرفی کنند. بسیاری از افراد نیز تعیین شعبه شده ولی مراجعه نکرده‌اند.

    وی افزود: 315 هزار نفر در چهار پنج ماه اول سال جاری ثبت نام کردند ولی تعیین شعبه نشده‌اند. در سال جاری تاکید کردیم افرادی که پیش از سال 1394 برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت نام کردند. بانک‌ها مکلف هستند در سه ماه اول سال جاری تکلیف وام آنها را تعیین کنند و این موضوع به تمام بانک‌های کشور بخشنامه‌ شد و قرار شد افرادی که چه پیش از و چه پس از ابلاغ قانون وام 10 میلیون تومانی ثبت نام کرده‌اند مشمول دریافت 10 میلیون تومان تسهیلات ازدواج شوند.

    صادقی با اشاره به قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران اظهار کرد: بر اساس این قانون سقف پرداختی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران دو برابر تسهیلات ازدواج است. بنابراین در سال جاری 17 هزار و 400 نفر زوج مشمول این قانون شده‌اند و هر زوج 20 میلیون تومان دریافت کرد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 31 بانک و موسسه اعتباری در کشور فعالیت می‌کنند گفت: در برخی از استان‌ها افراد به بعضی از بانک‌ها بیشتر مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر برخی بانک‌ها مانند بانک ایران و ونزوئلا شعبه ندارند اما آنها را وارد سامانه تسهیلات ازدواج کرده‌ایم. بانک سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین در زمینه وام ازدواج فعال نشده‌اند.

    وی افزود: از مرداد ماه سال جاری پرداخت وام 10 میلیون تومانی را آغاز کردیم و قصد داشتیم که طی 8 ماه بتوانیم 1 میلیون و 200 هزار نفر را مدیریت کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستیم تقریبا در پایان سال پاسخگوی 100 هزار متقاضی باشیم.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به آمار ازدواج اظهار کرد: سالانه حدود 800 هزار تا یک میلیون واقعه ازدواج در کشور داریم و باید به همین میزان تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم.

    ما در طول ماه‌های مرداد تا آبان ماه به طور میانگین به 90 تا 100 هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کردیم و برنامه ریزی ماهانه ما برای این کار 150 هزار نفر است ولی توانسته‌ایم 90 تا 100 هزار نفر را پوشش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو