عصر بازار

برای نخستین بار در بازار سرمایه صورت می گیرد؛

آغاز معاملات آپشن سکه از امروز در بورس‌کالا

عصر اعتبار- معاملات قرارداد اختیار معامله سکه طلای بهار آزادی (آپشن) از امروز در حالی در بورس‌کالا آغاز می‌شود که این برای نخستین بار است که معاملات آپشن در بازار سرمایه ایران انجام خواهد شد.

آغاز معاملات آپشن سکه از امروز در بورس‌کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، معاملات آپشن بر سکه طلای بهار آزادی طرح امام خمینی(ره) با امکان اختیار خرید و به سبک اروپایی از امروز در بورس کالای ایران در حالی آغاز می‌شود که این برای نخستین بار است که معاملات آپشن در بازار سرمایه ایران انجام خواهد شد.
    بر اساس این گزارش؛ در این معاملات اندازه هر قرارداد، یک سکه و کارمزد معامله 160 تومان تعیین شده است و بازار معاملات آپشن نیز روزهای شنبه تا چهارشنبه بین ساعت‌های 10 تا ١٩و در روزهای پنجشنبه بین ساعات 10 تا ١٦ باز خواهد بود.
    به گفته مدیرعامل بورس‌کالا؛ بازار جدید آپشن به‌گونه‌ای طراحی شده که فعالان فعلی بازار آتی سکه به آسانی و بدون نیاز به دریافت کد معاملاتی جدید و رابط کاربری متفاوت، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی قادر به فعالیت هستند.
    از سوی دیگر بسیاری از فعالان بازار طلا همواره نگران افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت هستند که از این رو بازارهای مبادلات آتی و آپشن بورس‌کالا ابزار بسیار مناسبی برای پوشش ریسک این دسته از فعالان اقتصادی است. بعلاوه این که با تشکیل بازار آپشن طلا، ایجاد بازار آتی و آپشن ارز می‌تواند حلقه پوشش ریسک را در بازار سرمایه کامل‌تر کند.
    این گزارش می افزاید: کاربرد اصلی اوراق اختیار معامله(آپشن) و تفاوت اصلی آن با قرارداد آتی (فیوچرز) در این است که متقاضیان سرمایه‌گذاری درصورت تمایل می‌توانند در سمت اختیار یا در سمت تعهد قرار بگیرند. آپشن، قراردادی است بین یک خریدار و یک فروشنده به‌نحوی که خریدار، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی را برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی