عصر بازار

جزئیات همکاری اقتصادی ایران و روسیه

عصر اعتبار- رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های ایران و روسیه با اشاره به جزئیات همکاری اقتصادی دو کشور گفت:ایران و روسیه برای جایگزینی ریال و روبل به جای دلار در مبادلاتشان به توافق رسیدند.

جزئیات همکاری اقتصادی ایران و روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمود واعظی با اشاره به اینکه نشست هایی که در چند روز اخیر میان ایران و روسیه در بخش های مختلف تجاری برگزار شد، از بهترین نشست های دو کشور بوده است، گفت: برگزاری این نشست ها نشانگر یک اراده جدی میان دو کشور است برای اینکه مسائل میان دو کشور در بخش های مختلف تجاری حل شود.

    وی با بیان اینکه در چند روز گذشته چند کمیسیون در بخش های مختلف تشکیل شده است، افزود: ما موانع را مطرح کردیم و در ارتباط با توسعه برنامه های آتی هم صحبت هایی انجام شد. خوشبحتانه توافقات خوبی شده و مسائلی در خصوص بانک ها مطرح شد و دو سند بانکی هم به امضا رسید.

    رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به اینکه تاکنون 10 سند بین دو کشور به امضا رسیده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات تجار ما این بود که روابط کارگزاری میان ایران و روسیه برقرار نبود و بانک های دو کشور شعبه ای درکشور یکدیگر نداشتند براین اساس توافق شد که شعبات بانک ها در دو کشور تاسیس شود.

    واعظی در پاسخ به این پرسش که جایگزینی روبل و ریال در مبادلات میان دو کشور در چه زمانی اجرایی می شود، گفت: صبحت هایی در این زمینه شده و قرار است که روس‌ها بر روی این مساله فکر کنند و در آینده نزدیک جلسه ای میان بانک مرکزی دو کشور برگزار شود.

    وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد: اجرای این طرح،  مکانیزم خاص خود را نیاز دارد البته در کلیات موافقت شده و قرار است که بر روی این مساله حتما کار کنند تا نهایی شوند.

    وی در خصوص مشکل تعرفه صادرات کالا به روسیه برای تجار ایرانی، گفت: وقتی موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا نهایی شود، طبیعی است که تعرفه برای همه 5 کشور برداشته می‌شود.

    واعظی با بیان اینکه در حال حاضر مطابق با توافقات ما تعرفه 24 قلم کالا برداشته شده است، گفت: کشور روسیه تعرفه این کالاها را برداشته است بنابراین رویه صادرات راحت‌تر خواهد شد.

    به گفته وی در حال حاضر مراودات میان دو کشور 1.5 میلیارد دلار است و هدف گذاری شده که این رقم به 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

    گفتنی است روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس مجمع اقتصادی اوراسیا را تشکیل می دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو