عصر بازار

اعداد و ارقام بودجه ۹۶ منطقی است

عصر اعتبار- یک اقتصاددان می‌گوید پیش‌بینی درآمد۱۱۰ هزار میلیارد تومانی از فروش نفت در جریان بودجه سال ۱۳۹۶ منطقی است چرا که با توجه به تحولات اروپا و امریکا و توافقات اوپک به نظر می‌رسد نفت در آینده گران‌تر شود.

اعداد و ارقام بودجه ۹۶ منطقی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، هادی حق‌شناس، درباره تعیین نرخ 3300 تومانی دلار در بودجه 1396 اظهارکرد: به نظر من این نرخ می‌تواند مناسب باشد. از این نظر که اقتصاد ایران در سه سال گذشته به این نرخ و حتی بیش از این عادت کرده است. در اقتصاد موضوعی داریم تحت عنوان چسبندگی قیمت که به موجب آن با توجه به اینکه در نیمه اول سال 1392 دلار به 3600 و حتی 3700 رسید و طی سال‌های گذشته علی‌رغم تورم دو رقمی تغییراتی در نرخ ارز ایجاد نشد، اکنون باید نرخ دلار را در همین حدود 3300 تومان تعدیل کرد.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، او افزود: البته نباید فراموش کنیم که دولت برنامه داشت که در سال 1395 به یکسان‌سازی نرخ ارز برسد. اگر این اتفاق نیفتد دولت در سال جاری نتواند نرخ ارز را یکسان کند قطعا در سال آینده این موضوع محقق خواهد شد، زیرا هرقدر نرخ ارز بودجه با ارز رسمی نزدیک‌تر باشد، یکسان‌سازی نرخ ارز کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

    وی همچنین درباره مبالغ پیش‌بینی شده برای نفت در بودجه سال 1396 اظهار کرد: این میزان با نظر به تحولاتی که در آمریکا و اروپا اتفاق افتاده، پیش‌بینی شده است. به هر حال برآوردها بر این است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نگاهی به داخل این کشور داشته باشد و با توجه به اینکه برنامه دارد سطح اشتغال را افزایش دهد و از سوی دیگر با توجه به اتفاقاتی که در اروپا افتاده است، این پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی اروپا و آمریکا رو به افزایش برود یا تلاش برای رشد اقتصادی بیشتر شود. از انجایی که هر زمانی با رشد اقتصادی روبرو شویم، تقاضا برای انرژی بیشتر می‌شود، می توانیم پیش‌بینی کنیم که این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت نفت تاثیر بگذارد. از سوی دیگر در هفته‌های گذشته توافق اوپک برای کاهش تولید نفتی صورت گرفته است و کشورهای غیراوپک نیز از جمله روسیه برای کاهش نفت خود برنامه ریزی‌ کرده‌اند. هر دو این اتفاق‌ها یعنی افزایش تقاضا برای انرژی و کاهش عرضه بر افزایش قیمت نفت تاثیر گذار خواهد بود.

    این استاد دانشگاه بیان کرد: نکته  مهمی که نباید از نظر بیاندازیم این است که از فروش نفت ما فقط 60 درصد در بودجه مصرف می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد که سقف درآمدی 110 هزار میلیارد تومان برای فروش نفت در بودجه سال 1396 متناسب باشد.

    حق‌شناس همچنین درباره تعیین درآمد 113 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 1396 اظهار کرد: در نظر داشته باشید در سال 1395، 103 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده بود و عملکردهای بودجه بانک مرکزی نشان می‌دهد احتمالا 80 درصد درآمد 103 هزار میلیارد تومانی محقق شود. از سوی دیگر مالیاتی که در سال 1395 محقق می‌شود ناشی از عملکرد سال 1394 است که به موجب آن رشد اقتصادی پایینی داشته ولی در سال 1396 مالیات سال 1395 اخذ خواهد شد، با توجه به رشد اقتصادی سال 1395 در نتیجه افزایش خواهد یافت.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون تلاش‌ها برای این است که فرارهای مالیاتی به حداقل برسد و دولت در این راستا اقدام کرده و اگر همین راه را در سال 1396 هم ادامه بدهد با توجه به رشد اقتصادی سال 1395 وصول درآمدی مالیات 113 هزار میلیارد تومان در جریان بودجه 1396 امکان پذیر باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی