عصر بازار

نصب ۱۰ هزار خشت طلایی روی گنبد مطهر علوی

عصر اعتبار- رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: نزدیک به ۱۰ هزار خشت گنبد حرم مطهر امام علی(ع) ترمیم، بازسازی و نصب شده است.

نصب ۱۰ هزار خشت طلایی روی گنبد مطهر علوی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، حسن پلارک درباره آخرین جزییات گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: گنبد مطهر حرم علوی بعد از 200 سال مرمت و بازسازی شده  و عملیات ترمیم تمامی خشتهای قدیمی این گنبد به‌دست مهندسان و کارشناسان خبره انجام گرفته است.

    وی ادامه داد: تمامی خشتهای روی گنبد طلای مطهر علوی ترمیم شده است؛نزدیک به 10 هزار خشت گنبد حرم مطهر امام علی(ع) ترمیم، بازسازی و نصب شده که رونمایی از این برنامه عملیاتی روز 17 ربیع الاول انجام می‌گیرد.

    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در تشریح برنامه انجام شده برای گنبد مطهر علوی گفت: از ابتدای طرح تاکنون تمامی خشتهای قدیمی جمع‌آوری شد و سقف گنبد نیز مورد بازسازی و تقویت کامل قرار گرفت.

    پلارک تصریح کرد: خشتهای قدیمی که بر اثر مرور زمان دچار مشکلاتی شده بود در کارگاههای مرتبط مورد مرمت و بازیابی کامل قرار گرفت و بعد از  رسوب زدایی مجددا آب طلا به آن داده شد.

    وی افزود: تعمیر و بهسازی این 10 هزار خشت در حالی انجام گرفته که این خشتها به نوعی جزو میراث کهن محسوب می‌شوند و به همین دلیل خشتهای دیگری جای آنها را نگرفته بلکه مرمت کامل انجام شده است.

    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: جنس خشتهای گنبد مطهر علوی مس، نیکل و آب طلا است و این آسیب دیدگی به خشتهای گنبد نیز بر اثر بارندگی، آفتاب و حتی درگیریهای انجام شده در زمان سقوط رژیم بعث انجام گرفته است.

    پلارک عنوان کرد: تعمیر خشتهای گنبد مطهر علوی به دست هنرمندان عراقی و ایرانی و با نظر کارشناسان خبره در طول چندین ماه متمادی انجام شده است.

    وی با بیان اینکه مراسم مرمت و بازسازی گنبد مطهر علوی به پایان رسیده است، گفت: مراسم رونمایی از گنبد مطهر امیرالمومنین(ع) روز 17 ربیع الاول و همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) انجام می‌گیرد.

    به گزارش تسنیم، گنبد حرم مطهر امام علی(ع) علاوه بر ویژگیهای خاص معنوی، از نظر دانش معماری نیز یک اثر کم‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر دارد.

    پروژه ترمیم خشتهای  گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای آستان علوی طی یک سال گذشته بوده و در آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است.

    تعداد رج‌ها(دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشتها نزدیک به 10 هزار عدد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی