عصر بازار

با تصمیم فدرال رزرو سیاست پولی آمریکا روشن شد

عصر اعتبار- بازارهای جهانی تمام سه‌شنبه و صبح و عصر چهارشنبه را به انتظار برای پایان آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی گذراندند.

با تصمیم فدرال رزرو سیاست پولی آمریکا روشن شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، نوسان محدود قیمت‌ها و شاخص‌ها در این شرایط عجیب نبود؛ گرچه عمده بازارها انتظار داشتند نشست دسامبر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال بینجامد و واکنش‌های انتظاری شان نیز متناسب با همین واقعیت بود. بیانیه کمیته ساعت 22:30 چهارشنبه منتشر شد و امکان پوشش جزئیات و اثر آن بر بازارها وجود نداشت؛ اما نرخ‌های بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان برای اولین بار در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

    کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در دسامبر 2015 برای اولین بار از حدود 10 سال پیش از آن، نرخ بهره وجوه فدرال را بالا برد. این انقباض پولی بازارها را متاثر کرد؛ اما در سال 2016، تردید اعضای کمیته به انقباض بیشتر بود که تاثیر خود را بر بازارها گذاشت. با این همه، ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه‌های گذشته دوباره احتمال افزایش نرخ‌های بهره را در ایالات‌متحده قوی کرد تا اکثر معامله‌گران انتظار رشد دوباره نرخ‌ها را در نشست دسامبر 2016 داشته باشند.

    نشست دو روزه کمیته بازار آزاد سه‌شنبه آغاز شد تا نوسان‌های این روز محدود باشد. شاخص دلار که در ماه‌های گذشته به امید رشد نرخ‌های بهره در آمریکا به شدت رشد کرده است، سه‌شنبه نیز رشد کرد. رشد دلار کالاهای پایه از جمله طلا را تحت‌فشار قرار داد. اونس فلز زرد که دوشنبه روی بهای 1162 دلار ایستاده بود، سه‌شنبه تا قیمت 1158 دلار پایین آمد که نزدیک کف 10 ماهه بود. علاوه‌بر رشد دلار،‌ ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام نیز به ضرر طلا کار کرد. با این همه، رشد بهای نفت خام در روز سه‌شنبه مانع افت بیشتر طلا شد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه خود نوشت که بازارها ممکن است احتمال رشد نرخ‌های بهره آمریکا را پیش‌خور کرده باشند. انقباض پولی در آمریکا قاعدتا باید به نفع دلار و ضرر طلا باشد؛ اما اگر روندها پیش‌تر احتمال قوی انقباض را لحاظ کرده باشند، ممکن است در صورت انقباض دوباره سیاست پولی، شاهد روندهای معکوس باشیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، روند شاخص دلار صبح روز چهارشنبه اندکی تعدیل شد تا اونس هم کمی رشد کند، با این همه در تمام بازارها حالت انتظاری مشهود بود. البته بازارهای سهام آمریکا اخیرا رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند؛ چراکه از یک سو به برنامه‌های بلندپروازانه دونالد ترمپ امید بسته‌اند و از سوی دیگر با وجود متمایل نبودن به انقباض پولی، از کاهش ابهام در سیاست‌های پولی استقبال می‌کنند.

    با این همه ابهام سیاست پولی ممکن است به طور کامل به سال 2017 منتقل شود. اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا نرخ‌های بهره در آمریکا افزایش یافته، اما هیچ چیزی نمی‌توان درباره سرعت رشد نرخ‌ها در سال 2017 گفت. همین ابهام‌ها بود که بازارهای سهام آسیا و اروپا را صبح و ظهر چهارشنبه تحت‌فشار گذاشت. دلار نیز از این ابهام‌ها بی‌نصیب نماند. سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو پس از آخرین نشست کمیته بازار آزاد در سال 2016 می‌تواند کمی از ابهام‌ها بکاهد؛ گرچه احتیاط، عنصر همیشگی سخنان اعضای پرنفوذترین بانک مرکزی جهان است.

    تا ساعت 7 عصر روز گذشته، شاخص دلار به عدد 87/ 100 واحد و اونس طلا به قیمت 1161 دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید به احتمال قوی اعداد متفاوتی با ارقام نهایی سومین روز کاری از دومین هفته دسامبر رقم خورده است. برخی تحلیلگران اقتصادی نیز بر این باورند که روشن شدن سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ طی ماه‌های آینده بهتر می‌تواند اوضاع اقتصادی و نرخ بهره آمریکا را مشخص کند. طی روزهای آینده آمارهای اقتصادی مهمی درباره آمریکا منطقه یورو و چین منتشر خواهد شد و احتمالا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو