عصر بازار

مذاکرات ایران و ترکیه برای تسهیل تجارت بین دو کشور

عصر اعتبار- محمود واعظی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، روز جمعه در استانبول با نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد و رئیس طرف ترک کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

مذاکرات ایران و ترکیه برای تسهیل تجارت بین دو کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمود واعظی شامگاه  در راس هیات بلندپایه ای برای گفت و گو با مقامات بلندپایه ترکیه در خصوص فرایند همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور وارد استانبول شد و مورد استقبال محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و بختیار اسدزاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول و مقامات محلی قرار گرفت.

    در این سفر، مقاماتی از وزارتخانه های نفت، انرژی، صنعت و معدن، راه و شهرسازی و بانک مرکزی، محمود واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه را همراهی می کنند.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه، امروز در اولین ملاقات خود با نهاد زیبکچی دیدار کرد.
    دو وزیر ابتدا دیداری خصوصی داشتند.
    واعظی در این دیدار، حوادت تروریستی اخیر در استانبول را که منجر به کشته شدن 44 تن از شهروندان این کشور و زخمی شدن حدود 150 تن شد، به دولت و ملت ترکیه تسلیت گفت و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به شدت این اقدامات را محکوم کرده و در مقابله با تروریسم در کنار ترکیه است.
    او با اشاره به لزوم رفع موانع و محدودیتهای بانکی و اقتصادی بین دو کشور گفت: به خصوص موانع غیر تعرفه ای بازدارنده توسعه مناسبات و تحقق هدف 30 میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور است.
    نهاد زیبکچی وزیر تجارت ترکیه نیز تاکید کرد که همکاری ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم در منطقه بسیار مهم است و می تواند به اوضاع نابسامان منطقه، سامان دهند.
    وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند و همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور می تواند در توسعه مناسبات سیاسی نیز تاثیر گذار باشد.
    وزیر اقتصاد ترکیه، انعقاد و اجرایی شدن موافقتنامه ترجیحات تجاری بین دو کشور در سال 2015 میلادی را ابزار مهمی برای توسعه تجارت و رفع موانع و محدودیتهای تجاری ذکر کرد و گفت: ترکیه آماده است موانع برای صادرات محصولات ایرانی را بردارد و امیدواریم در سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلام ایران به ترکیه، اصلاحیه اقلام جدید مشمول این موافقتنامه امضا شود.
    این مقام ترکیه ای یکی از موانع مهم بر سر راه توسعه تجارت را مشکلات حمل و نقل ذکر کرد و ادامه داد: این موانع حل شدنی است و با همکاری نزدیک می توان مشکلات مرزی و گمرکی و حمل و نقل را کاهش داد.
    هر دو وزیر سپس با مشارکت هیاتهای همراه، در یک جلسه کاری به موضوعات مهمی چون بحث توسعه موافقتنامه تجارت ترجیحی پرداختند.
    قرار است هر طرف 60 قلم کالا به فهرست کالاهای مشمول تجارت ترجیحی اضافه کند.
    اقدامات حفاظتی (سیف گارد) ترکیه با عنوان حمایت از کالاهای داخلی که ورود کالاهای ایرانی به بازار ترکیه را محدود می سازد، از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.
    در حالی که نظر ایران بر ارزیابی مساله در قالب موافقتنامه ترجیحی است، ترکیه بر آن است که این موضوع را در خارج از موافقتنامه نگه دارد.
    مشکلات بانکی، حمل و نقل و کامیونداران و گردشگری بین دو کشور، از جمله سایر موضوعات مطروح شده در جریان این مذاکرات بود.
    با توجه به اینکه سفر واعظی به ترکیه در آستانه سفر اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه صورت می گیرد، موضوعاتی که قرار است در مذاکرات بین جهانگیری و بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در روز دوشنبه مطرح شود، نیز بررسی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو