عصر بازار

افزایش سود بانکی در موسسه های مالی حاشیه خلیج فارس

عصر اعتبار- تعدادی از بانک های سرشناس و موسسه های مالی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصمیم به افزایش سود بانکی همزمان با افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی گرفتند.

افزایش سود بانکی در موسسه های مالی حاشیه خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، قطر و بحرین پس از انجام رایزنی های مشترک تصمیم گرفتند تا سود بانکی خود را تا مرز 25 صدم درصد افزایش دهند به گونه ای که سود بانکی به یک درصد، و در عربستان و قطر به همین مقدار نسبی افزایش یافته است.
    این در حالی است که بانک های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دنبال تحولات اخیر ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی طی دو سال اخیر روندی پر چالش را پشت سرگذاشته اند. یکی از دلایل بحران اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط تنگاتنگ واحد پول آنها با دلار آمریکا بوده است و در سال 2009 نیز به دنبال بروز مشکلات بانکی در ایالات متحده آمریکا اقتصاد شورای همکاری نیز آسیب دید.
    در همین حال بانک 'اچ اس بی سی' برآورد کرده است که کشورهای عربی صادرکننده انرژی در سال جاری و آینده میلادی به ترتیب با 260 میلیارد و 135 میلیارد دلار کسری بودجه روبه رو خواهند شد که معادل 8.7 و 4.5 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود.
    علاوه بر این مشکلات مالی، هجوم عربستان به یمن نیز به امری چالشی برای ریاض تبدیل شده و خروج رژیم آل سعود از باتلاق یمن را دشوار کرده است. بحرین نیز که در مقایسه با امارات و عربستان از شرایط مالی مطلوبی برخوردار نیست، از این قاعده مستثنی نبوده و دولت این کشور که به علت سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی با مشکل کسری بودجه روبه رو است، اعلام کرد، میزان استقراض خود را به 250 میلیون دلار افزایش می دهد. بحرین که در مقایسه با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، ذخایر ارزی کمتری دارد، به علت کاهش شدید بهای نفت برای تامین بودجه خود با مشکل مواجه شده است. شرایط مشابه تمامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس را برای تلاش در جهت جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی به تکاپو انداخته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو