عصر بازار

تولید الماس شش ضلعی به عنوان سخت‌ترین ماده زمین

عصر اعتبار- بر این اساس گفته می‌شود الماس‌های شش ضلعی نسبت به الماس‌های مکعب ۵۸ درصد قوی‌تر هستند.

تولید الماس شش ضلعی به عنوان سخت‌ترین ماده زمین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سال 1967 میلادی نخستین بار در قطعات شهاب‌سنگی که به نام Canyon Diablo معروف شد، دانشمندان تکه‌هایی از الماس را کشف کردند.

    این الماس شش ضلعی مرموز که تا آن زمان ناشناخته بود، جامعه علمی را به فکر وا داشت که این نوع کربن چگونه در فضا ساخته شده است.

    برخی از انواع این الماس‌ها به واسطه ساختار داخلی خود با یکدیگر متفاوت هستند و با این وجود بسیاری از کارشناسان همه آنها را در خانواده الماس‌ها طبقه‌بندی می‌کنند.

    با وجود تفاوت‌هایی که در ساختار این ماده وجود دارد، دانشمندان روی یک مسئله اتفاق نظر دارند و بر این اساس گفته می‌شود الماس‌های شش ضلعی نسبت به الماس‌های مکعب 58 درصد قوی‌تر هستند.

    این مسئله الماس‌های شش ضعلی را به یک ابزار ایده‌آل برای ساخت ابزارهای کاربردی و استفاده در صنایع تبدیل می‌کند و البته،‌ پیدا کردن این الماس‌ها کار چندان آسانی نیست.

    این نوع الماس در طبیعت فقط در جریان سقوط شهاب سنگ ایجاد می‌شود و دانشمندان استرالیایی در بررسی‌های جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که حتی بدون برخورد شهاب سنگ با زمین هم می‌توان این نوع الماس را ساخت.

    این دانشمندان در شرایط آزمایشگاهی موفق شدند با استفاده از نانوموادها و کریستال‌های مصنوعی، الماس شش ضعلی را به عنوان سخت‌ترین ماده‌ای که روی کره خاکی وجود دارد تولید کنند.

    «جودی برادبی» از دانشگاه ملی استرالیا (ANU) که مدیریت این تحقیقات را برعهده دارد توضیح داد این ماده بسیار مقاوم در اصل یک الماس خالص است که برای نخستین بار از نانوکریستال‌ها تولید شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی