عصر بازار

پیشنهادهای بین المللی برای اتصال کارت های بانکی ایران رسید

عصر اعتبار- معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد پس از بررسی پیشنهادهای شماری از بزرگ ترین شرکت های بین المللی، طرح امکان استفاده از کارت های بانکی ایران در خارج از کشور تا اوایل سال آینده عملیاتی می شود.

پیشنهادهای بین المللی برای اتصال کارت های بانکی ایران رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «علی کرمانشاه» امروز درباره برنامه بانک مرکزی برای استفاده از کارت های ایرانی در سایر کشورها گفت: این برنامه در 6 ماه گذشته در دست پیگیری است و بزودی سند مطالعاتی و اطلاعاتی آن را منتشر می کنیم.

    وی اعلام کرد در مرحله اولیه از شرکت ها خواسته شد اطلاعات خود را برای تصمیم گیری (آر.اف. آی- RFI)* ارسال کنند که شماری از بزرگ ترین شرکت های بین المللی طرح های پیشنهادی خود را در این زمینه به بانک مرکزی ارایه کرده اند.
    ارسال درخواست برای جمع آوری اطلاعات را آر.اف. آی می گویند.
    کرمانشاه گفت: تا 6 ماه آینده کار در مراحل اجرایی قرار می گیرد و بنابراین امیدواریم از اوایل سال آینده این طرح عملیاتی شود.
    وی توضیح داد: با اجرا و بهره برداری از این طرح، ایرانیان می توانند در مسافرت های خارجی از کارت های بانکی خود استفاده کنند. گردشگران و مسافران خارجی در داخل ایران نیز امکان استفاده از کارت های بانکی خود را در شبکه بانکی ایران دارند.
    معاون فناوری های نوین بانک مرکزی یادآوری کرد به دلیل دور بودن نظام بانکی ایران از استانداردهای بین المللی و مقررات بانکی در سال های گذشته، اتصال به کارت های بین المللی پیچیدگی های خاصی دارد و باید از نظر عملکرد، امنیت و انطباق با استانداردها در سطح بالایی باشد.
    کرمانشاه افزود: در صورت بهره برداری از این طرح، بستر و زیرساختی فراهم می شود که صادرکنندگان و پذیرندگان کارت های بانکی از آن استفاده می کنند.
    وی درباره راه اندازی طرح موبایل کارت ها با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران توضیح داد: زیرساخت های این امر آماده شده و قرار است تا پایان سال عملیاتی شود.
    مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اوایل امسال اعلام کرد در پسابرجام، مذاکراتی با شبکه پرداخت بین‌المللی جی.سی.بی (JCB) ژاپن و شبکه یو.پی.آی (UPI) چین که از ضریب نفوذ مناسبی در آسیا، اروپا و جنوب شرق آسیا برخوردارند، آغاز شده‌ است.
    به گفته «داود محمدبیگی»، بر اساس بررسی‌های بانک مرکزی نزدیک به 30 درصد پایانه‌های فروشگاه‌ها امکان پذیرش شبکه‌های پرداخت بین‌المللی را دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی