عصر بازار

یک کارگزار بازار سرمایه:

دو مانع بزرگ جذب سرمایه های خارجی حذف می شود

عصر اعتبار- اجباری شدن استاندارد (IFRS) در گزارشگری شرکت های بزرگ بورسی مهمترین گام برای جذب سرمایه های خارجی به بازار سرمایه است که اگر تک نرخی شدن ارز نیز اجرایی شود، می تواند تحولی چشمگیر در این حوزه ایجاد کند.

دو مانع بزرگ جذب سرمایه های خارجی حذف می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، عباس نیکچری، مدیر عامل کارگزاری بانک ملت  در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی گفت: یکی از مهمترین موانع ورود این گروه از سرمایه گذاران به بازار سهام، عدم دسترسی به اطلاعات شفاف به زبان استانداردهای بین المللی است.

    به گفته وی، سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام شرکت های ایرانی نه تنها با صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی مواجه نیستند بلکه صورت های مالی انگلیسی نیز در دسترس آنها نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به مصوبه سازمان بورس برای بین المللی شدن صورت های مالی گروهی از شرکت ها گفت: این تصمیم در بین المللی شدن بورس ایران و تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به این بازار بسیار موثر است؛ چرا که در حال حاضر استاندارد بین المللی(IFRS) به یک زبان مشترک در علم مالی و سرمایه گذاری در دنیا تبدیل شده است.

    نیکچری با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران بین المللی جهت سرمایه گذاری در یک بورس و یک شرکت خارجی ابتدا به سراغ صورت های مالی شرکت ها می روند، گفت: درصورتی که زبان به کار رفته و استاندارد استفاده شده در تهیه این صورت های مالی قابل فهم برای همه سرمایه گذاران نباشد قطعا به یکی از موانع جذب سرمایه گذار بین المللی تبدیل خواهد شد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک ملت با اشاره به اینکه فعلا بانک ها، موسسات اعتباری، بیمه ها و شرکت های با سرمایه بیش از 100 میلیارد تومان ملزم به رعایت این استانداردها شدند، گفت: هرچند سازمان، بین المللی شدن صورت های مالی را برای سایر شرکت های حاضر در بازار سرمایه اختیاری اعلام کرده است اما در صورتی که این اقدام در کل بازار سرمایه اجرایی شود مهمترین مانع جذب سرمایه گذار خارجی برطرف خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه این اقدام خوب سازمان بورس مهمترین ابهام جذب سرمایه گذار خارجی را برطرف می کند، گفت: با رفع این مشکل سرمایه گذار خارجی می تواند صورت های مالی صنایع بزرگ را به راحتی تحلیل کند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر سرمایه گذار خارجی با فضایی غیر شفاف و پر از ابهام مواجه است و برای خرید سهام هیچ اطلاعات قابل اتکایی ندارد.

    وی معتقد است با انتشار اطلاعات صورت های مالی شرکت های بزرگ بورس به زبان انگلیسی و بر مبنای استانداردهای (IFRS) بیش از نیمی از راه جذب سرمایه گذار خارجی به بازار سهام هموار می شود.

    نیکچری با اشاره به اینکه برای رونق در این بخش علاوه بر سازمان بورس سایر نهادهای مرتبط نیز باید با این سازمان همکاری کنند، گفت: سازمان حسابرسی و بانک مرکزی نیز برای تعامل بیشتر شرکت های بازار سرمایه با سرمایه گذاران خارجی باید با سازمان بورس همکاری کنند.

    مدیر عامل کارگزاری بانک ملت در ادامه، برنامه ریزی دولت برای تک نرخی کردن ارز را نقطه قوت دیگری برای جذب سرمایه گذار خارجی دانست و گفت: این گروه از سرمایه گذاران همیشه از نوسان نرخ ارز در ایران نگران هستند و نمی دانند سرمایه خود را با چه نرخی وارد بازار ایران و با چه نرخی خارج خواهند کرد.

    وی تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز باعث می شود پیش بینی های شرکت ها منطبق بر واقعیت شود در حالی که در حال حاضر شرکت های وارد کننده و صادرکننده بازار سرمایه بسته به شرایط گزارش های خود را محتاطانه یا خوش بینانه پیش بینی می کنند.

    وی بخشی از تعدیل های بازار سرمایه را ناشی از نوسان نرخ ارز دانست و گفت: با تک نرخی شدن ارز بخش قابل توجهی از نگرانی های بازار سرمایه برطرف می شود و این بازار قابل پیش بینی می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با اجرای این طرح، بازار سرمایه برای سرمایه گذار خارجی نیز دارای دو ویژگی مهم قابلیت اتکا به اطلاعات و شفافیت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی