عصر بازار

فعالان اقتصادی نیازمند حمایت هستند;

اصلاح قوانین، قدم اول توسعه صادرات غیرنفتی

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش نرخ سود تسهیلات، تصحیح قانون مالیات ،کاهش تعرفه مواد اولیه و رفع موانع سرمایه گذاری خارجی را از جمله راهکارهای حمایت از تولید و توسعه صادرات دانست.

اصلاح قوانین، قدم اول توسعه صادرات غیرنفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در خصوص اقدامات صورت گرفته در تسهیل امور تولیدی وحمایت از فعالان اقتصادی گفت:  چند محور اساسی برای حمایت از تولید کنندگان در دستور کار مجلس و کمیسیون قرار گرفته که تامین منابع مالی برای صنایع کوچک و متوسط در اولویت قرار دارند.

    وی افزود: طی نظر سنجی  که از فعالان اقتصادی صورت گرفته  مهمترین مشکل اقتصاد کشور ،عدم توانایی تامین منابع مالی عنوان شده  که بخشی از این مشکل بدلیل وجود موانع در قانون بانکداری است.

    ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قانون بانکداری نیاز به بروز رسانی داشته که مجلس و دولت از سال گذشته مطالعات خود را در زمینه رفع موانع بانکداری آغاز کرده اند که در صورت محقق شدن آن بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان در راستای دریافت تسهیلات رفع خواهد شد.

    پورابراهیمی کاهش نرخ تورم را مهمترین دستاورد دولت عنوان کرد و اظهار داشت: این جریان بر پارامترهای دیگر اقتصادی اثرگذار بوده و باید با توجه به تورم تک رقمی نرخ سود سپرده های بانکی و تسهیلات کاهش یابد چراکه در شرایط فعلی نرخ سود بالای 20 درصد فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه ساخته است.

    تصحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده

    وی اخذ مالیات را از دیگر مقولاتی دانست که باید در راستای اصلاح قوانین آن اقدام شود و در این خصوص گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده به درستی اجرایی نشده و در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی و مدیران ارشد امورمالیاتی تاکید شد که اگر تا ماه آینده این لایحه برای تصویب به مجلس وارد نشود،  پیش نویس آن به همراه نظراتی که در این نشست مطرح شد در قالب طرح در مجلس بررسی شود.

    کاهش تعرفه مواد اولیه

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش تعرفه های واردات مواد اولیه برخی از صنایع را از دیگر موضوعات مهم در جهت حمایت از فعالان تولیدی بیان و تاکید کرد: با کاهش تعرفه ها در کوتاه مدت می توان از ظرفیت های بخش های مختلف برای افزایش صادرات غیرنفتی استفاده کرد.

    وی افزود: کاهش  این تعرفه ها در کوتاه مدت (برای مدت یک تا دوساله) منجر به تولید باکیفیت و با قیمت مناسب شده  و جهش صادراتی را در پی دارد.

    پورابراهیمی میزان صادرات را یک پنجم واردات خواند و اظهار داشت: مثبت کردن تراز تجاری باید در اولویت قرار گیرد و برای این موضوع حضور فعال در بازارهای منطقه ای و جهانی الزامی است.

    رفع موانع سرمایه گذاری خارجی

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موقعیت مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی در شرایط فعلی گفت: مناطق آزاد فرصت مناسبی برای همکاری های مشترک بشمار می روند و با اصلاح قانون سرمایه گذاری خارجی می توان ظرفیت ها برای جذب سرمایه گذاری را ارتقا داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو