عصر بازار

ونزوئلا حذف اسکناس های ۱۰۰ بولیواری را به تعویق انداخت

عصر اعتبار- رئیس جمهور ونزوئلا طرح حذف بزرگترین اسکناس این کشور از چرخه پولی ونزوئلا را که موجب کمبود پول نقد و بروز ناآرامی در سراسر این کشور شده بود به تعویق انداخت.

ونزوئلا حذف اسکناس های ۱۰۰ بولیواری را به تعویق انداخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا طرح حذف بزرگترین اسکناس این کشور از چرخه پولی ونزوئلا را که موجب کمبود پول نقد و بروز ناآرامی در سراسر این کشور شده بود به حالت تعلیق درآورده و گفته این اقدام تا اوایل ماه ژانویه به تاخیر افتاده است.
    اعلام تصمیم غیرمنتظره حذف اسکناس های 100 بولیواری از چرخه پولی ونزوئلا در هفته جاری، قبل از اینکه اسکناس های درشت تر جدیدی وارد چرخه شود، موجب تشکیل صف های طویل مقابل بانک ها، حمله به برخی فروشگاه ها، اعتراضات ضد دولتی و کشته شدن دست کم یک تن شد.
    مادورو  که در کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا سخن می گفت، تقصیر کمبود اسکناس را به گردن دشمنان خارجی انداخت که موجب تاخیر در رسیدن 3 هواپیمای حامل اسکناس های جدید 500، 2000 و 20 هزار بولیواری به کشور شده اند.
    رئیس جمهور ونزوئلا بدون اشاره به اینکه چه کسی دستور این کارشکنی ها را صادر کرده گفت: «یک هواپیما، که از سوی دولت اجاره شده و پول ان پرداخت شده بود مسیر خود را تغییر داده و به کشور دیگری پرواز کرده است... یک هواپیمای دیگر هم مجوز پرواز دریافت نکرده است.»
    مادورو گفت، اسکناس های 100 بولیواری که از روز پنجشنبه به صورت رسمی از چرخه پولی ونزوئلا خارج شده بودند و در بازار سیاه ارز تنها 4 سنت آمریکا ارزش دارند، اکنون می توانند تا دوم ژانویه مجددا داد و ستد شوند.
    با حذف درشت ترین اسکناس ونزوئلا، بسیاری از مردم این کشور هیچ جایگزین دیگری برای پرداخت پول مواد غذایی، بنزین یا لوازم کریسمس خریداری شده را نداشتند. ونزوئلا با بحران اقتصادی عمیقی مواجه است.
    حدود 40 درصد از مردم ونزوئلا فاقد حساب بانکی هستند و نمی توانند به جای پول نقد از کارت های بانکی الکترونیکی استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی