عصر بازار

در راستای افزایش آگاهی عمومی انجام شد

طراحی و انتشار نرم‌افزار «نما» برای تشخیص ویژگی‌های امنیتی اسکناس و ایران‌ چک

عصر اعتبار- با همت سازمان تولید اسکناس و مسکوک، نرم‌افزار واقعیت افزوده‌ مشخصات امنیتی ایران‌چک و اسکناس، «نما»، قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند تحت سیستم عامل‌ اندروید و iOS، آماده استفاده عموم قرار گرفت.

طراحی و انتشار نرم‌افزار «نما» برای تشخیص ویژگی‌های امنیتی اسکناس و ایران‌ چک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، با توجه به الزامات موجود برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در راستای معرفی فاکتورهای امنیتی موجود در اسکناس و ایران چک، بانک مرکزی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین از جمله واقعیت افزوده اقدام به تامین نرم‌افزار «نما» (نرم‌افزار معرفی اسکناس) کرده ‌است. این نرم‌افزار که به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است، با بهره‌گیری از تکنولوژی واقعیت افزوده این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران پس از نصب آن، دوربین گوشی هوشمند یا تبلت خود را بر روی اسکناس یا ایران چک قرار داده و مهمترین فاکتورهای امنیتی موجود در هر وجه آن را مشاهده کنند. نرم‌افزار یاد شده به گونه‌ای طراحی شده  است که پس از نمایان شدن نقاط درج فاکتورهای امنیتی اسکناس و ایران چک و لمس آن توسط کاربر، اطلاعات مربوطه همزمان در قالب متن، تصویر و فایل صوتی فراهم شود.
    «نما» قابلیت شناسایی اسکناس‌ها و ایران‌چک‌های در جریان و چاپ شده در سال‌های اخیر از جمله اسکناس‌های 5000 ریالی، 10000 ریالی، 20000 ریالی، 50000 ریالی و 100000ریالی و ایران‌چک‌‌های 500000 ریالی جدید و قدیم و همچنین ایران‌چک 1000000 ریالی را، هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین برای کاربر فراهم می‌آورد.
    این نرم‌افزار صرفا ابزاری تعاملی و کاربرپسند برای اطلاع رسانی مطلوب و بهینه به شمار می‌آید و امکان شناسایی جعل از غیر‌جعل را ندارد. شایان ذکر است که در حال حاضر تکنولوژی شناسایی جعل از غیر‌جعل از طریق تلفن همراه هوشمند در هیچ یک از کشورهای جهان فراهم نشده است.
    تکنولوژی واقعیت افزوده یا Augmented Reality از جمله تکنولوژی‌های نوین موجود در حوزه فناوری اطلاعات و به نوعی هوش مصنوعی است. همانگونه که از نام آن پیداست در این تکنولوژی چیزی به "واقعیت" اضافه می‌شود؛ بدین معنی که این تکنولوژی با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند، به تصویر شی تعریف شده (سوژه دوربین) عناصری چون فاکتورهای گرافیکی، سمعی و بصری در قالب دو بعدی و سه بعدی اضافه می‌کند. به طور مثال در صورت تعریف یک کاغذ سفید برای این اپلیکیشن، می‌توان در صفحه نمایش گوشی که دوربین آن به سمت  کاغذ گرفته شده، تصویر گرافیکی دلخواه مانند ماکت یک نیروگاه، فیلم و غیره را دید.

    برخی از ویژگی‌های اپلیکیشن «نما» به شرح زیر است:

        قابلیت نصب بر روی سیستم‌های اندروید و iOS دارد.

        حداقل دوربین مورد نیاز برای آن پنچ مگاپیکسل است.

        حداقل فضای خالی مورد نیاز برای نصب آن، حداقل 100 تا 120 مگابایت است.


    مراحل استفاده از نرم‌افزار:

    1- پس از ورود به لینک معرفی شده، بر اساس نوع سیستم عامل گوشی هوشمند یا تبلت خود (اندروید یا iOS) نرم‌افزار متناسب را انتخاب کنید.

    2- پس از نصب، آیکون نرم‌افزار را بر روی صفحه گوشی هوشمند یا تبلت خود لمس کنید تا اجرا شود.

    3- دوربین دستگاه به صورت اتوماتیک روشن شده و پیام هشدار امنیتی ظاهر می‌شود. پس از مشاهده دکمه «تایید» را لمس کنید.

    4- دوربین را در مقابل اسکناس یا ایران چک قرار دهید. فرایند نرم‌افزاری شناسایی اسکناس (ایران چک) چند ثانیه زمان خواهد برد.

    5- نشانه‌های دایره شکل (با آرم بانک مرکزی) آشکار شده بر روی صفحه موبایل محل درج فاکتورهای امنیتی هستند. با لمس هر یک می‌توانید اطلاعات فیچر امنیتی مذکور را مشاهده کنید.

    نرم‌افزار «نما» را از اینجا قابل دریافت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی