عصر بازار

رونمایی از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه

عصر اعتبار- معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران با اشاره به راه‌اندازی اختیار معاملات از نوع خرید اظهار امیدواری کرد که بازار مشتقه نیز مانند بازار بدهی در ایران رشد داشته باشد.

رونمایی از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسن امیری هنزکی-معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران- در مراسم رونمایی از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه گفت: اختیار و تعهد باعث شده که ابزار اختیار معامله خواهان زیادی داشته باشد. از هفته اولی که شاپور محمدی به سازمان آمد برای راه اندازی اختیار معامله برنامه ریزی کرد.

    وی افزود: ما اختیار معامله اروپایی از نوع اختیار خرید را رونمایی می‌کنیم و امیدواریم نه تنها در آینده اختیار فروش را هم داشته باشیم بلکه سایر ابزارها را هم به تدریج عملیاتی کنیم.

    امیری افزود: اوراق اختیار معامله به عنوان یکی از ابزارهای مالی مشتقه با توجه به خواص خود نه تنها یکی از ابزارهای مورد علاقه محققین حوزه مالی بوده است، بلکه در بین فعالین عرصه عمل در بازارها نیز یکی از مهم‌ترین اوراق مشتقه محسوب می‌گردد، زیرا با خاصیت دوگانه خود یعنی ترکیب اختیار از یک سو و تعهد از سوی دیگر برخلاف ابزارهایی چون قراردادهای آتی افراد بیشتری را مجذوب خود می‌کند.

    وی افزود: با توجه به اهمیت این ابزار و با تاکید رئیس سازمان بورس تلاش گسترده‌ای برای راه‌اندازی معاملات اوراق اختیار معامله آغاز شد. تلاشی که نتیجه آن را امروز می‌بینیم و شاهد آغاز معاملات اوراق اختیار معامله در بازار سرمایه ایران است، بازاری که با گذر 50 سال از عمر آن جای خالی چنین ابزاری در آن بسیار احساس می‌شد. با راه‌اندازی معاملات این اوراق نه تنها پاسخ یکی از نیازهای اصلی فعالین این بازار فراهم شده است، بلکه یکی از مشکلات اساسی سرمایه‌گذاران اساسی نیز پاسخ داده شده است.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران افزود: البته باید گفت آنچه امروز شاهد آن هستیم تنها آغاز راه بلندی است که در پیش داریم. اکنون تنها معاملات اوراق خرید را شاهدیم. این امر موضوعی کوتاه‌مدت است و در آینده‌ای بسیار نزدیک معاملات اختیار فروش نیز آغاز می‌شود. امروز تنها اوراق اختیار معامله اروپایی را داریم، ولی در آینده‌ای نه چندان دور اوراق آمریکایی و انواع دیگر اوراق را خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی