عصر بازار

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران:

معاملات اختیار مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی را حل می‌کند

عصر اعتبار- معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران گفت: با راه‌اندازی معاملات اوراق اختیار نه تنها یکی از نیازهای اصلی فعالان بازار پاسخ داده شده است، بلکه به یکی از مشکلات اساسی سرمایه‌گذاران خارجی نیز پاسخ داده می‌شود.

معاملات اختیار مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی را حل می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، صبح امروز یکشنبه 28 آذر ماه حسن امیری در مراسم رونمایی از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه با بیان اینکه در یک بخش بندی کلی، نظام اقتصادی یک کشور را می‌توان به دو بخش واقعی و مالی تقسیم کرد، افزود: بر اساس این تقسیم بندی کلی بازار سرمایه یکی از اجزای اصلی سیستم مالی اقتصاد محسوب می‌شود. کارکرد اصلی این بازار مانند تمامی دیگر بازارها، فراهم کردن بستر و زیرساخت مناسب جهت تلاقی و تعادل عرضه و تقاضا است.

    وی ادامه داد: به این جهت و به منظور پاسخ گویی به نیازهای گوناگون فعالان در بازار سرمایه نیاز به ابزارهای مالی متنوع و با کارکردهای مختلف داریم. توسعه ابزارهای بازار بدهی شامل اوراق اجاره، مرابحه، سفارش ساخت، اسناد خزانه اسلامی، اوراق رهنی، سلف موازی استاندارد در طی چند سال گذشته باعث ارتقاء و رشد بازار بدهی شد و امروز شاهد گسترش این بازار با تنوع مناسبی از ابزارها هستیم.

    معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران با اشاره به اینکه نوع خاصی از ابزارها که قابلیت کاربرد و عملیاتی‌شدن در تمامی بازارهای مالی را دارد، انواع ابزارهای مالی مشتقه هستند، بیان کرد: این ابزار به صورت گسترده در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار گرفته و بر مبنای نوع دارایی به ابزارهای مشتقه بر پایه ارزهای خارجی، ابزارهای مشتقه بر پایه نرخ سود (بهره)، ابزارهای مشتقه بر پایه کالا و ابزارهای مشتقه بر پایه سهام تقسیم‌بندی می‌شوند.

    امیری یکی از مهمترین و جذاب‌ترین این ابزارها را اوراق اختیار معامله دانست و اضافه کرد: اوراق اختیار معامله به عنوان یکی از ابزارهای مالی مشتقه، باتوجه به خواص خود نه تنها یکی از ابزارهای مورد علاقه محققین حوزه مالی بوده است (تا حدی که رابطه ای برای قیمت گذاری آن شایسته کسب جایزه نوبل اقتصاد گشته است)، بلکه در بین فعالان عرصه عمل در بازارها نیز یکی از مهمترین اوراق مشتقه محسوب می‌شود.

    به گفته وی، اوراق اختیار معامله با خاصیت دو گانه خود یعنی ترکیب اختیار از یکسو و تعهد از سوی دیگر، برخلاف ابزارهایی چون قراردادهای آتی خواستار بیشتری را مجذوب خود می‌کند.

    معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این ابزار و با تاکید رئیس سازمان بورس، تلاش گسترده‌ای برای راه‌اندازی معاملات اوراق اختیار معامله آغاز شد. تلاشی که نتیجه آن را امروز می‌بینیم و شاهد آغاز معاملات اوراق اختیار معامله در بازار سرمایه ایران هستیم. بازاری که با گذر پنجاه سال از عمر آن، جای خالی چنین ابزاری در آن بسیار احساس می‌شد.

    امیری افزود: با راه‌اندازی معاملات این اوراق نه تنها پاسخ یکی از نیازهای اصلی فعالان این بازار فراهم شده است (که گواه آن انجام بیش از دو هزار معامله تنها در اولین روز معاملات این ابزار در بورس کالا است) بلکه یکی از مشکلات اساسی سرمایه‌گذاران خارجی نیز پاسخ داده شده است. اکنون سرمایه‌گذاران ما می‌توانند با استفاده از این ابزار اقدام به پوشش ریسک‌های ناخواسته کنند. همچنین می‌توانند با اخذ موقعیت در این ابزار اقدام به سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی کنند.

    وی افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم تنها آغاز راه بلندی است که در پیش داریم. اکنون تنها معاملات اوراق اختیار خرید را شاهدیم. این امر، موضوعی کوتاه مدت است و در آینده ای بسیار نزدیک معاملات اختیار فروش نیز آغاز می‌شود. امروز تنها اوراق اختیار معامله اروپایی را داریم، اما در آینده ای نه چندان دور، اوراق امریکایی و انواع دیگر اوراق را خواهیم داشت.

    به گفته امیری، با تنوع این اوراق سرمایه‌گذاران می‌توانند با ترکیب این اوراق، استراتژی‌های معاملاتی جذابی را در پیش گیرند و براساس پیش‌بینی‌های خود از آینده موقعیت‌های مختلفی در ابزارهای گوناگون بگیرند و حالات پیچیده‌ای برای عایدات خود تعیین کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی