عصر بازار

پذیره‌نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در بازار سرمایه ایران

عصر اعتبار- معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران می‌گوید راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از آرزوهای فرابورس بوده است. او می‌گوید در شکل‌گیری این صندوق‌ها سعی شده ساختارهای رایج دنیا در آن رعایت شود تا اگر سرمایه‌گذار خارجی به ایران آمد، با موضوع جدیدی مواجه نباشد.

پذیره‌نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی علم‌الهدی در نشستی که با هدف معرفی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بازار سرمایه ایران برگزار شد، گفت: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از آرزوهای فرابورس بود. بعد از تاسیس بازار دارایی‌های فکری این نیاز احساس شد که این صندوق‌ها به وجود بیایند.

وی افزود: صندوق‌های جسورانه برای تشکیل و اجازه نیازی به صدور مجوز و نظارت سازمان بورس ندارند و می‌توانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران استفاده کنند. هدف ما این بود که ساختاری شکل گیرد که با ساختارهای رایج دنیا چندان متفاوت نباشد تا اگر سرمایه‌گذاری خارجی آمد برایش موضوع جدیدی نباشد.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ادامه داد: اساسنامه و امیدنامه پیشنهادی سازمان بورس در هیات مدیره مطرح و مورد تایید قرار گرفته است. علت این‌که بورس به این مقوله ورود کرد، این بود که فعالان این حوزه با توجه به الزامات قانون تجارت درباره‌ اداره شرکت‌ها مشکلاتی داشته‌اند. قانون توسعه ابزارها اجازه ویژه را به سازمان بورس داده بود که صندوق‌هایی را با اساسنامه مصوب سازمان ایجاد کنند. این اساسنامه امکان تغییر دارد.

علم‌الهدی اظهار کرد: صندوق‌های جسورانه سال‌هاست در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و باید در کشور ما نیز ایجاد می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر در مقطع تاسیس و پذیره‌نویسی اولین صندوق جسورانه هستیم که رویداد مهمی برای بازار سرمایه است. البته پنج صندوق دیگر هم در لوتوس پارسیان از سازمان بورس مجوز گرفته‌اند و چند تقاضای دیگر هم در این مورد در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: ما کمیته‌ای را به سازمان بورس پیشنهاد کردیم که اسمش کمیته بررسی است. این کمیته مجوز موافقت اصولی را مطرح می‌کند. ما سعی کردیم که در ساختاری به دور از بوروکراسی و تشریفات اداری، صندوق‌های جسورانه را تاسیس کنیم. امیدوارم این صندوق‌ها جایگاه خود را در بازار سرمایه کشور باز کنند.

در ادامه این نشست علی تیموری شندی - مدیر عامل و عضو هیات مدیره لوتوس پارسیان-  گفت: خیلی وقت‌ها وقتی صحبت از حوزه دانش ‌بنیان می‌شود افراد فکر می‌کنند این موضوع یک بحث فانتزی است، در حالی که اگر به آمارهای این موضوع در دنیا توجه کنیم این آمارها نشان می‌دهد که این حوزه فانتزی نیست بلکه یک حوزه اجتناب‌ناپذیر برای ایران است. در دنیا 85 درصد محرک رشد اقتصادی حوزه‌های دانش‌بنیان و فن‌آورانه هستند. این حوزه پرپتانسیل و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در ابتدای کار از این موضوع حمایت‌های دولتی صورت گرفت، اما آن طور که انتظار داشتیم شرکت‌های این حوزه شکل نگرفتند. شاید یکی از دلایل این موضوع این است که آن اکوسیستمی که باید این شرکت‌ها در آن حوزه شکل می‌گرفتند وجود نداشت ولی به نظر می‌رسد بازار سرمایه در حال بزرگ‌ شدن است و نهادهای مالی می‌توانند به شکل‌گیری این صندوق‌ها کمک خوبی کنند.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره لوتوس پارسیان افزود: ما با همکاری پژوهشگاه رویان سعی کردیم صندوقی را تاسیس کنیم. برنامه ما این است که بتوانیم مقدمات پذیره‌نویسی آن را تا چهارشنبه انجام دهیم. سرمایه کل صندوق در سه مرحله پذیره‌نویسی خواهد شد که اگر درخواست برای آن زیاد باشد دو مرحله‌ی اول یکجا انجام می‌شود

برچسب ها
پورسعید خلیلی