عصر بازار

صالح آبادی اعلام کرد؛

برقراری رابطه کارگزاری با ۷ بانک روسی

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به برقراری رابطه کارگزاری با ۷ بانک روسی گفت: امکان گشایش اعتبار به یورو فراهم شد.

برقراری رابطه کارگزاری با ۷ بانک روسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، همایش بزرگ تجاری ایران و روسیه عصر روز سه شنبه با حضور مسئولان بلندپایه اقتصادی و بانکی دو کشور در هتل المپیک تهران برپا شد. در حاشیه این نشست میزگرد تخصصی با موضوع همکاری های دوجانبه در حوزه مالی و بانکی با حضور کنستانتین زوبانوف، مدیر صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه، علی صالح آبادی؛ مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، خانم آنا بلیایوا قائم مقام پروم سایوز بانک صنعت روسیه، محمد هزار مدیر عامل میربیزنس بانک، سید حسین سلیمی رئیس شورای سیاست گذاری خارجی اتاق بازرگانی و صنعت ایران و چند تن از مدیران بلند پایه بانکی روسیه برگزار شد.

در این نشست دو طرف بر اهمیت روابط بانکی فی مابین تاکید کردند و آن را پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی دانستند. نمایندگان بانکی و مالی روس در خصوص اینکه تحریم های همه جانبه علیه ایران باعث ایجاد وقفه ای طولانی در روابط بانکی شده هم نظر بودند و بر این موضوع تاکید داشتند که برداشته شدن تحریم ها فرصتی مغتنم برای ترمیم روابط بانکی از دست رفته است. بانک های روسی یک سال و نیم قبل بلافاصله پس از امضای برجام آمادگی خود را برای از سرگیری رابطه اعلام کردند.

صالح آبادی در اینباره گفت: روسیه برای ایران بسیار با اهمیت است و اعتقاد ما این است که روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه به مناسب ترین شکل گسترش پیدا کند و برای تحقق این هدف نیازمند روابط بانکی موثر بین دو کشور هستیم که پیش نیاز هر گونه روابط اقتصادی اعم از واردات و صادرات است.

وی افزود: خوشبختانه بعد از اجرایی شدن برجام، شاهد رفع تحریم های اتحادیه اروپا و به دنبال آن تحریم های ثانویه آمریکا بودیم و در حال حاضر ما در حوزه یورو به راحتی فعالیت داریم و با بانک های مختلف روابط کارگزاری و بانکی خود را برقرار کرده ایم و به غیر از دلار آمریکا می توانیم به یورو گشایش اعتبار داشته باشیم و هم پرداخت های خود را با یورو انجام دهیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در خصوص روابط بانکی بین ایران و روسیه گفت: خوشبختانه امروز ما با هفت بانک روسی روابط کارگزاری برقرار کرده و در تعدادی از این بانک ها نیز حساب یورویی و روبلی باز کرده ایم. همچنین آمادگی گشایش اعتبار اسنادی برای واردکنندگان از روسیه و ال سی هایی که در روسیه باز می شود را به صادرکنندگان ایرانی ابلاغ می کنیم. به بیان دیگر بانک توسعه صادرت این امادگی را دارد که وجوه صادرکنندگان را در روسیه به رویل یا یورو دریافت کند. و معادل ریالی آن را در تهران از طریق صرافی خریداری و معادل ریالی آن را به نرخ آزاد به صادرکننده پرداخت کند، البته ترجیح ما دریافت وجوه به یورو است.

صالح آبادی گفت: اخیرا بانک مرکزی ایران خرید و فروش ارز به قیمت آزاد را در شعب بانک مجاز اعلام کرده و می توانیم ارز یورو را اینجا از صادرکنندگان ایرانی خریداری کنیم و در صورتی که تمایل به دریافت معادل ریالی ارز نداشته باشند می توانیم ارز حاصل از صادرات آنها را به کشورهای مختلف به ویژه آلمان منتقل کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به خط اعتباری 10 میلیون یورویی بانک توسعه صادرات به میربیزنس بانک روسیه افزود: خریداران کالاهای ایرانی در روسیه می توانند با مراجعه به این بانک از این خط بر ای خرید مدت دار کالاها استفاده کنند و در صورت استفاده از آن آمادگی گسترش این خطوط را داریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: ما دنبال حل مشکلات روابط بانکی با روسیه هستیم. رابطه اقتصادی با روسیه برای ما یک رابطه راهبردی و حائز اهمیت است و آمادگی رفع هرگونه مشکل در این زمینه را داریم. حضور بانکهای مهم از جمله بانک مرکزی روسیه و اقبال آنها به این نشست فرصت خوبی را فراهم می کند که بانکها با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند. ملاقات های نزدیک از این دست می تواند به سرعت بخشیدن توسعه روابط کمک کند.

حمیدرضا معبودی؛ مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات در خصوص دستاوردهای این نشست و تفاوت آن با همایش های قبلی گفت: این نشست با حضور حداکثری طرف روس برگزار شد و با توجه به اینکه بخش اول روابط بانکی با بانک های روسیه انجام برقرار شده ما به دنبال افزایش بانک های کارگزار خود نیستیم بلکه از این به بعد به دنبال ارتقا کیفیت در بخش های مختلف، افزایش سرعت تبادلات مالی و کاهش هزینه های آن و بهبود فاینانس مبادلات مالی هستیم.

معبودی گفت: در این نشست روی کیفی سازی روابط متمرکز بودیم و دوطرف بر ارتقا ساختارهای بانکی دوجانبه، سیستم های نظارتی، استانداردهای بانکی، شرایط صورت های مالی تنظیم شده بر اساس ریسک، مباحث مربوط به پولشویی، مبارزه با تروریسم و رعایت قوانین و استانداردهای بانکهای مرکزی تاکید کردند.

وی روند توسعه روابط بانکی ایران و روسیه را خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به سطح روابط سیاسی مطلوب ما لازم است در سایر بخش ها نیز به شکل قابل قبول برسیم. تلاش ها در این زمینه خوب است اما سرعت تغییرات قابل قبول و کافی نیست. هرچند مشکلات متعددی در این حوزه دخیل است که از جمله آن می توان به مسائل داخلی ما و مسائل بین المللی اشاره کرد که خاص روسیه نیست و در این بین منجر به ایجاد وقفه در مسیر توسعه سریع روابط بانکی می شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو