عصر بازار

هزینه خانوار ۴ نفره در شب یلدا

عصر اعتبارروسای سه اتحادیه قنادان، آجیل و خشکبار و میوه و سبزیجات از افزایش نیافتن قیمت‌ها در بازار شب یلدا خبر داده و به مردم در این رابطه اطمینان دادند.

هزینه خانوار ۴ نفره در شب یلدا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، چند ساعت به زمستان مانده است. زمستانی که هنرمندان فقدان و جدایی را با آن فصل توصیف می کنند و به نظر شاعران، غم و غصه در روز های زمستانی در وجود بسیاری یخ می زند. یک روز مانده به زمستان، دور از هوای سرد بیرون، خانواده ها «شب یلدا» را جشن می گیرند.به موازات این شب نشینی در استقبال از زمستان، هرساله وضعیت بازار شب یلدا خبرساز بوده و گرانی آن، نگرانی های خانواده ها را همراه داشته است، اما امسال بر اساس توضیحاتی که از سوی مسئولان تنظیم بازار ارائه شده بازار پرتلاطمی نخواهیم داشت.

در همین خصوص، مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل فروشان در گفت و گو با خبرآنلاین‌با تاکید براینکه مشکل خاصی در بازار نداریم، گفت:«مشکلی از نظر عرضه نداریم. همه اقلام مورد نیاز مردم به بازار عرضه شده و قیمت ها نیز مناسب است.در ده روز گذشته تغییر قیمتی نداشتیم.»

بر اساس آمارهای منتشر شده،صادرات محصولات خشکباری تولید شده به 2/2 میلیارد دلار رسیده است که این رقم مربوط به صادرات به 170 کشور جهان است.

احمدی می گوید:« در آجیل چون قیمت مصوب نداریم و مناطق مختلف با کیفیت های مختلف، جنس های مختلف عرضه می شود باید جنس را دید تا قیمت گذاری کرد. چون در آجیل امسال بازار خوبی را نداشتیم ، فروشنده های عضو اتحادیه منتظر هستند که مردم خرید کنند.آنها به دنبال افزایش قیمت نیستند. نقدینگی نیاز دارند تا اجناس شب عید را فراهم کنند به همین دلیل افزایش قیمت نداریم.»

در همین رابطه، علی بهرمند رییس اتحادیه قنادان در گفت و گو با خبرآنلاین نیز با بیان اینکه در بازار شاهد افزایش قیمت نیستیم، گفت:« در صنف ما هیچگونه افزایش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد. هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد و همکاران ما برای تامین مایحتاج مردم در این شب آمادگی کامل دارند. کمبودی نیز در بازار وجود ندارد.»

وی عنوان کرد:« چه تقاضا زیاد باشد چه کم، فروشندگان عضو اتحادیه موظفند که طبق قیمت مصوب بفروشند. تا زمانی که اتحادیه افزایش قیمت ندهد،آنها هم افزایش ندارند.»

حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی نیز در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:« در حال حاضر قیمت هندوانه یک سوم سال های گذشته است و کیفیت آن از هرسال بهتر است. به این دلیل که تولید بالا است. به نظر نمی رسد که قیمت های هندوانه و انار افزایشی داشته باشد. هم اکنون بازار آماده پذیرش تقاضای بازار است.»

هزینه خانوار 4 نفره در شب یلدا

همیشه هزینه تامین کالاهای شب یلدا موجب نگرانی شهروندان بوده است. به طور مثال در سال 91 قیمت آجیل گران شد و با اعتراض زیادی از شهروندان در یلدا و عید نوروز رو به رو شد.

به گفته روسای اتحادیه، در سال 96 برای هر نفر، 150 الی 200 گرم آجیل تخمین زده شده که قیمت هر کیلو حدود 32 هزار تومان الی 53 هزار تومان است. سرانه مصرف شیرینی نیز برای هر فرد 100 گرم است. اگر برای خانواده 4 نفره یک کیلوگرم شیرینی حدود 20 الی 25 هزار تومان، یک کیلوگرم انار حدود 6 هزار تومان، یک کیلوگرم هندوانه حدود 10 هزار تومان و آجیل 30 هزار تومان در نظر گرفته شود، هزینه سفره شب یلدا یک خانواده چهار نفره 71 هزار تومان می‌شود.

در حال حاضر حداقل دستمزد یک کارگر در شهر 812 هزار تومان است. مرکز پژوهش‌های مجلس هم خط فقر را دو میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرده است. هزینه 23 قلم اصلی خوراکی در ماه برای خانوار حدود 4 نفر 674 هزار و 833 تومان و کل هزینه خانوار کارگری 2 میلیون و 744 هزار تومان است. بر همین اساس،هزینه یک شب دورهم جمع شدن 10.52 درصد از هزینه یک خانوار کارگری را تشکیل می دهد که باید علاوه بر خرج های روزانه خود، این بخش را هم تامین کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو