عصر بازار

۲۵ رابطه کارگزاری و ۱۰۰ ارتباط سوئیفتی پس از برجام ایجادشده است

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک ملی ایران از برقراری ارتباط کارگزاری با ۲۵ بانک و ۱۰۰ رابطه سوئیفتی پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام ) خبر داد و گفت:کار انتقال پول اشخاص به خارج از کشور نیز تسهیل شده و هموطنان می توانند ماهانه تا سقف ۲ هزار یورو، پول حواله کنند.

۲۵ رابطه کارگزاری و ۱۰۰ ارتباط سوئیفتی پس از برجام ایجادشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲:۰۰

به گزارش پاریگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا با بیان این که این کار در زمان تحریم با اخذ هزینه های بالاتر از سوی صرافی ها انجام می شد، گفت: کارمزد اخذ شده برای این کار در شبکه بانکی سه دلار است در حالی که صرافی ها تا 25 دلار از مشتریان برای سقف 2 هزار یورو مطالبه می کنند.
وی با یادآوری اینکه در دوره تحریم ها امکان هیچگونه نقل و انتقالی برای بانک ها وجود نداشت، افزود: اکنون انتقال وجوه برای هزینه های تحصیل دانشجویان ایرانی، هزینه درمان و نظایر آن از طریق شعب ارزی بانک ملی فراهم است.
به گفته عضو هیات مدیره بانک ملی ایران ، از طریق روابط کارگزاری می توان به مقصد کشورهای اروپایی، روسیه، آذربایجان و افغانستان ارز حواله کرد و از آنجا که کارگزاری های طرف قرارداد با بانک ملی خود با کارگزاری های دیگر به صورت شبکه ای در ارتباط هستند، انتقال وجوه به راحتی انجام می شود.
پناهی درباره امکان انتقال ارز از خارج به داخل کشور نیز گفت: ممکن است برخی بانک های خارجی با کارگزاری های همکار با بانک ملی طرف قرارداد نباشند، اما در نزدیک به یکسال گذشته وجوه بسیاری بویژه درآمدهای صادرکنندگان از کشورهای اروپایی از طریق کارگزاری ها به داخل کشور منتقل شده است.
وی درباره اینکه تمایل نداشتن بانک های بزرگ اروپایی برای همکاری با ایران تا چه میزان به منطبق نبودن بانک های ایرانی با استانداردهای بین المللی باز می گردد، گفت: جدا از بحث های سیاسی، همکاری با بانک های بزرگ خارجی در تامین مالی پروژه ها و سرمایه گذاری های خارجی اهمیت می یابد.
پناهی تاکید کرد: امروز شعب خارجی بانک ملی به نظام تسویه یورو موسوم به تارگت 2 متصل شده اند که در سایه آن می توان بسیاری از نقل و انتقال ها را انجام داد.
معاون ارزی بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه بخشی از این اشکالات به مباحث فنی و تجاری باز می گردد، افزود: طبیعی است دو شرکت برای همکاری ابتدا باید یکدیگر را شناسایی و احراز هویت کنند که این کار از طریق صورت های مالی استاندارد امکان پذیر است.
پناهی افزود: نظام بانکی ایران ده سال از بانکداری بین الملل جدا بوده و باید استانداردهای خود را به روز کند. بانک های خارجی هم انتظار دارند صلاحیت اعتباری بانک های ایرانی را احراز کنند.
به گفته پناهی، باید نگرانی ریسک بانک های خارجی را بویژه در زمینه های پولشویی که شهرت بانک را در نظام بین الملل به مخاطره می اندازد، برطرف کرد.
وی افزود: البته در ایران قانون مبارزه با پولشویی در حال اجراست و احراز اصالت مشتریان در بانک ها انجام می شود.
معاون ارزی بانک ملی ایران تاکید کرد: نظام بانکی ما منطبق با استانداردهای روز بانکداری جهان نیست اما این بدان معنی نیست که کاری هم انجام نداده ایم بلکه شناسایی مشتریان در نظام بانکی در دست انجام است.
به گزارش ایرنا، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی به تازگی از برقراری روابط کارگزاری با 230 بانک خارجی پس از برجام خبر داد.
وی در جلسه مشترک بانک‌های ایرانی و افغانستانی گفته بود، در هفت ماه نخست امسال، بانک‌های ایرانی 17 میلیارد دلار ال‌سی باز کرده‌اند که 9 میلیارد دلار آن حواله و بقیه‌اش اعتبارات اسنادی و بروات بوده است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو