عصر بازار

چرا طلا را دوست داریم؟

عصر اعتبار- قرن‌هاست که طلا به‌دلیل زیبایی، کمیابی و فناناپذیری برای انسان‌ها فلز محبوبی بوده است. دولت‌ها نیز طلا را به‌عنوان ذخیره‌ای از ثروت و ابزاری برای تبادلات اقتصادی در میان خود پذیرفته‌اند و سرمایه‌داران نیز در زمان نبود اطمینان از ثبات پول به دنبال خرید و ذخیره طلا هستند.

چرا طلا را دوست داریم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صمت، امروزه معاملات طلا به جای شیوه‌های سنتی استفاده از شمش، سکه و جواهرآلات، در بازارهای بورس بین‌المللی انجام می‌شود و قراردادهای سلف خرید و فروش طلا از ابزارهای معاملاتی باارزشی هستند که تولید‌کنندگان تجاری و مصرف‌کنندگان طلا از آنها استفاده می‌کنند. طلا را در طبیعت می‌توان در ترکیبات نقره و سرب، رگه‌های کوارتز، سنگریزه‌های بستر رودخانه‌ها یا به همراه سولفید آهن یافت. در آب شور هم طلا پیدا می‌شود، اما استحصال آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

طلا از کی مهم شد؟

تلاش‌های اولیه برای دستیابی به طلا از هنگام نخستین سفر دریایی کریستف کلمب است. از سال 1492 تا 1600 میلادی (871 تا 979 خورشیدی) کشورهای امریکای شمالی و جنوبی و جزایر واقع در کارائیب بیشترین میزان استخراج طلا را داشتند و معاملات تجاری هم بیشتر به واسطه این کشورها انجام می‌شد. در اواسط قرن 17میلادی، کلمبیا، پرو، اکوادور، پاناما و جزایر اطراف آن بیش از 61درصد از طلای کشف شده جدید را در اختیار گرفتند و در قرن پس از آن، این کشورها 80 درصد طلای جهان را عرضه می‌کردند.

پس از اکتشاف طلا در کالیفرنیا در سال 1848 میلادی (1227 خورشیدی)، امریکای شمالی بزرگترین تولیدکننده و عرضه‌کننده طلای جهان شناخته شد. از سال 1850 تا 1875میلادی (1229 تا 1254 خورشیدی) مقدار اکتشاف طلا در جهان از 350سال گذشته آن، بیشتر شد و در سال 1890 میلادی (1269 خورشیدی)، رگه‌های یافت شده طلا در آلاسکا و یوکان مهم‌ترین منابع طلا شدند و تنها کمی پس از آن، طلا در افریقا کشف شد. امروزه بزرگترین تولیدکنندگان طلا در جهان افریقای جنوبی، ایالات متحده امریکا، استرالیا، کانادا، چین، اندونزی و روسیه هستند. ایالات متحده امریکا، نخستین نقش رسمی مبادلاتی طلا به‌عنوان پول را در سال 1792 میلادی (1171 خورشیدی) اجرا کرد و کنگره پشتوانه پول کشور را با 2 فلز طلا و نقره تعیین کرد.

در جریان رکود بزرگ اقتصادی در دهه 1930 میلادی، بیشتر کشورها برای تثبیت وضعیت اقتصادی، پول خود را از طلا جدا کردند، تا اینکه در دهه بعد در سال 1944 میلادی طلا به سیستم پولی بازگشت و آن زمانی بود که معاهده برتون وودز ارزش پول کاغذی کشورهای جهان را با دلار امریکا تعیین کرد. این معاهده تا سال 1971 میلادی (1350خورشیدی) پایدار بود و سرانجام نیکسون، رییس‌جمهور وقت امریکا، با لغو این قرار دارد، به قیمومیت طلا بر دلار پایان داد.

درحال‌حاضر، قیمت طلا به‌عنوان یکی از کالاهای تجاری حیاتی به طور آزاد و با چرخه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و عوامل سیاسی و اقتصادی در تغییرات قیمت آن نقش دارند.

طلا فلز محبوب جواهرسازان

به این دلیل که طلا با اکسیژن هوا ترکیب نمی‌شود و در تماس با آن ویژگی ظاهری خود را حفظ می‌کند، رضایت جواهرسازان را هم فراهم کرده است. جواهرسازان با هر وسیله‌ای می‌توانند روی طلا کار کنند و آن را در تمام فرآیندهای ساخت مصنوعات به‌کار برند. همچنین از آنجایی که طلای خالص بسیار نرم است آن را با فلزات دیگر به شکل آلیاژ در‌می‌آورند. استفاده از طلا در جواهرسازی، ضرب مسکوکات و علوم و فنون مختلف دامنه روزافزونی پیدا کرده و بیشتر طلاهایی که تاکنون در سراسر دنیا استخراج شده در خزانه‌های دولتی و بانک‌های بزرگ به منظور موازنه پرداخت‌های تجاری با کشورهای خارجی نگهداری می‌شود.

طلا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

طلای طبیعی را می‌توان با رنگ، ویژگی چکش‌خواری، وزن و ویژگی برش برداشتن آن از دیگر کانی‌ها تمایز داد. از فلز طلا به طور معمول برای سکه‌زنی، تهیه شمش و پشتوانه ارزی استفاده می‌شود. طلا در تولید لوازم مختلفی به‌کار می‌رود که جواهرات زینتی در صدر آنها قرار می‌گیرند. علاوه بر این امروزه‌ انواع آلیاژهای طلا در صنعت ارزش زیادی پیدا کرده است.

در بین رنگ‌های طلا، رنگ زرد برای بیشتر جواهرسازان مقبولیت بیشتری دارد و استفاده از آن در سراسر جهان رایج‌ است. معمولا طلای سفید را برای همراهی با الماس در نظر می‌گیرند زیرا از نظر همرنگی توازن بیشتری با آن دارد. طلای قرمز بیشتر همراه با طلای زرد به منظور ایجاد تناسب در رنگ به‌کار می‌رود. طلای سبز نیز به طور معمول در قطعات جواهر آنتیک مصرف می‌شود.

طلای قرمز با کاهش مقدار نقره و افزایش مس و طلای سبز با کاهش مقدار مس و افزایش مقدار نقره تهیه می‌شود و طلایی که برای میناکاری به‌کار می‌آید، باید مقدار کمی روی داشته باشد. گاهی نیز در ترکیب طلای سفید 18عیار به جای روی، پالادیم به‌کار می‌رود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو