عصر بازار

روزانه ۴ هزار نفر وام ازدواج می‌گیرند

عصر اعتبار- یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در سیاست‌های کلان اقتصادی سیاست‌های پولی و اعتباری است که از ابتدای دولت یازدهم نقشه راه متفاوتی برای آن ترسیم شد.

روزانه ۴ هزار نفر وام ازدواج می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، براین اساس درکنار اولویت اعطای تسهیلات خرد که در قالب افزایش وام‌های ازدواج به 20 میلیون تومان برای هر زوج و طراحی کارت‌های اعتباری 10 تا 50 میلیون تومانی صورت گرفت، دولت به منظور احیای واحدهای تولیدی مشکل دار، قرار است 16 هزار میلیارد تومان به این واحدها پرداخت کند که تاکنون بیش از 12 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است. اکنون سه فصل از سال 1395 گذشته است و تنها سه ماه تا پایان سال باقی است. درهمین رابطه بانک مرکزی تازه‌ترین آمار اعطای تسهیلات خرد و بخش تولید را اعلام کرده است. طبق این آمارها از ابتدای سال تاکنون 5 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت شده است. همچنین دراین مدت  102 هزار فقره کارت اعتباری خرید کالای ایرانی و 350 هزار فقره کارت اعتباری مرابحه (در سه سطح اعتباری) به متقاضیان اعطا شده است. برای حمایت از بخش تولید نیز اعتباری که به واحدهای تولیدی پرداخت شده بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان است که روزانه در حال افزایش است.
5400 میلیارد تومان وام ازدواج
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، درحالی که مبلغ وام ازدواج به ازای هر یک از زوجین از سال‌جاری از 3 به 10 میلیون تومان افزایش یافت، لایحه بودجه سال آینده نیز همین مبلغ را پیشنهاد داده است. همزمان با ابلاغیه قانون بودجه در سال 1395، بانک مرکزی در 4 خرداد ماه و با ابلاغ بخشنامه‌ای بانک‌ها را مکلف به پرداخت این تسهیلات از محل قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز کرد و در بخشنامه‌های مختلفی در ماه‌های تیر و مرداد ماه بر تسریع و تسهیل این پرداخت‌ها تأکید کرد.
از ابتدای فروردین ماه سال 1394 تا 16 آذرماه همان سال تعداد 580 هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان با مبلغی معادل 1750 میلیارد تومان پرداخت شد. در سال 1395 نیز حدود 590هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که از نظر تعدادی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است اما از نظر مبلغی تاکنون 5 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.
بدین ترتیب تا پایان سال 1394 درمجموع 805 هزار نفر مبلغ 2450 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کرده‌اند، این در حالی است که در 8 ماه و نیم سال‌جاری 5400 میلیارد تومان به واجدین شرایط دریافت این تسهیلات پرداخت شده است، که این امر در نوع خود بی‌نظیر است و حاکی از رشد 2/2 درصدی نسبت تسهیلات پرداختی ازدواج به سال گذشته است. با ابلاغ رسمی بانک مرکزی در مرداد‌ماه بانک‌ها ملزم به پرداخت 10میلیون تومانی وام ازدواج شدند و از آن زمان  90 هزار نفر در مرداد ماه، 110 هزار نفر در شهریور ماه، 86 هزار نفر در مهر و 86 هزار نفر در آبان ماه سال‌جاری از تسهیلات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کرده‌اند. همچنین از ابتدای سال‌جاری تا 16 آذر ماه 1395 به 590 هزار نفر، تسهیلات اعطا شده است که از این تعداد 472 هزار نفر از تسهیلات 10 میلیون تومانی و 17 هزار نفر از تسهیلات 20 میلیون تومانی ایثارگران بهره‌مند شده‌اند. بررسی تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که به متقاضیان پرداخت می‌شود نشان می‌دهد که روزانه 3 هزار و 500 تا 4 هزار نفر و ماهانه 85 تا 100 هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.
642 هزار متقاضی در صف انتظار
از ابتدای راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یعنی از اواخر سال 1387 تاکنون بالغ بر 25 هزار و 800 میلیارد تومان وام ازدواج به 8 میلیون و 200 هزار نفر پرداخت شده است. این درحالی است که کمبود اعتبارات و افزایش تعداد متقاضیان باعث شده است تا افرادی در صف انتظار برای دریافت این وام بمانند. برهمین اساس تعداد بانک‌های عامل این تسهیلات در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. درشرایطی که در سال 1393 تنها 12 بانک در سامانه ازدواج وجود داشت، اما این رقم در حال حاضر به 31 بانک افزایش یافته است.
طبق تازه‌ترین گزارش‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی هم‌اکنون 642 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند که از این تعداد 344 هزار نفر در انتظار تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد هستند.
صدور 350 هزار کارت اعتباری
درکنار وام ازدواج یکی از تسهیلات خردی که در دستور کار شبکه بانکی قرارگرفته است، وام‌هایی است که در قالب کارت‌های اعتباری به متقاضیان اعطا می‌شود. درابتدا کارت‌های اعتباری تنها برای خرید کالاهای ایرانی و البته به صورت محدود برای برخی از اقشار جامعه طراحی و پرداخت شد. ولی از نیمه سال‌جاری، بانک مرکزی با هدف تغییر نظام پرداخت وام‌های خرد کارت اعتباری عام را در دستور کار خود قرار داد.
براساس این طرح متقاضیان بسته به توان بازپرداخت خود می‌توانند از یکی از سه سطح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برنزی، 30 میلیون تومانی نقره‌ای و 50 میلیون تومانی طلایی بهره‌مند شوند. تفاوت کارت‌های جدید با کارت‌هایی که برای خرید کالاهای ایرانی دراختیار متقاضیان قرارگرفته بود این است که کارت‌های جدید قابلیت خرید هرگونه کالا و خدمتی را داراست و علاوه براین همه ایرانی‌ها می‌توانند درصورت دارا بودن شرایط این کارت‌ها را دریافت کنند. برهمین اساس تاکنون 102 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به متقاضیان اعطا شده است. پیش از این بانک مرکزی باتوجه به مصوبات و تصمیمات دولت طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را تقبل کرده است و هم‌اکنون 4 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار از طریق 3 بانک برای افراد مشمول، در نظر گرفته شده است. با توجه به تمدید طرح کارت اعتباری تا پایان سال‌جاری، بانک‌ها از بابت پرداخت این تسهیلات به مستمری‌بگیران سازمان بازنشستگی کل کشور، کارکنان آموزش و پرورش و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی مشکلی نخواهند داشت و به پرداخت تسهیلات در قالب این کارت‌ها اقدام خواهند کرد. گفتنی است نرخ سود برای این تسهیلات برای مردم 10 درصد و برای بانک‌ها 12 درصد در نظر گرفته شده است. تاکنون بالغ بر 102 هزار کارت خرید کالای ایرانی توسط 3 بانک برای متقاضیان این طرح صادر شده است.
همچنین با عملیاتی شدن طرح کارت اعتباری عام برمبنای عقد مرابحه از ابتدای مهرماه سال‌جاری در مبالغ 10، 30 و 50 میلیون تومانی، تاکنون بالغ بر 350 هزار کارت اعتباری توسط بانک‌ها صادر شده است.
سازوکار تعیین شده برای این طرح موجبات مشارکت و رونق اعطای تسهیلات را فراهم می‌کند، تاکنون نیز 12 بانک ملت، رفاه، ملی، تجارت، سپه، پست بانک، پاسارگاد، شهر، آینده، انصار، پارسیان و خاورمیانه در این طرح حضور پیدا کرده‌اند. برهمین اساس تا نیمه آذر ماه امسال تنها یک بانک 76 هزار کارت اعتباری مرابحه (کام) صادر کرده است که از این تعداد 11 هزار کارت برنزی، 59 هزار کارت نقره‌ای و مابقی کارت طلایی است.
12 هزار میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی
بخش دوم سیاست تسهیلات بانک مرکزی به واحدهای تولیدی اختصاص دارد. براساس بررسی‌های صورت گرفته در دولت بسیاری از واحدهای تولید بخصوص واحدهای کوچک و متوسط که در سال‌های گذشته دچار ورشکستگی شده یا زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند با تزریق نقدینگی می‌توانند به چرخه تولید بازگردند. بنابراین در دولت، طرحی برای اعطای 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی مشکل دار به تصویب رسید.
تلاش برای رونق بخشی به فعالیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز کارگروه‌های استانی فعالیت بزرگی بود که تاکنون بخش عمده آن اجرایی شده است که البته در این راه بخشودگی‌هایی در نظر گرفته شده برای بنگاه‌ها مانند لحاظ نکردن چک برگشتی، بدهی غیرجاری و...  که به تسهیل فعالیت آنها کمک کرده است.
براساس آخرین آمارها بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات به حدود 17 هزار و 700 بنگاه کوچک و متوسط در کشور پرداخت شده است. از این تعداد 5 هزار و 500 میلیارد تومان مشتریان مستقیم خود بانک‌ها بودند و 6 هزار و 500 میلیارد تومان نیز از طریق کارگروه‌های استانی به بنگاه‌های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است. همچنین سقف در نظرگرفته شده برای پرداخت این تسهیلات 16 هزار میلیارد تومان است که در صورت نیاز از منابع بیشتری در این‌باره بهره گرفته خواهد شد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو