عصر بازار

مسکن به تدریج منابع رشد اقتصادی را جذب می‌کند

عصر اعتبار- یک کارشناس مسکن با بیان این‌که با توجه به افزایش درآمدهای نفتی و رشد ۷.۴ درصدی به تدریج شاهد افزایش تعداد معاملات در بازار مسکن خواهیم بود گفت: جهشی در قیمت مسکن رخ نخواهد داد اما علائم خروج از رکود این بخش قابل مشاهده است.

مسکن به تدریج منابع رشد اقتصادی را جذب می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی سلطان محمدی اظهار کرد: رشد 7.4 درصد اقتصادی به افزایش تولید نفت و نیز تولید خودرو و صنایع بزرگ مربوط است که در سایر بخش‌ها به این اندازه نبوده است، اما رشد درآمدهای نفتی محرکی برای سایر بخش‌های اقتصاد خواهد بود؛ لذا می‌توان انتظار داشت که افزایش فروش نفت در سایر بخش‌ها اثر مثبت بگذارد ولی قطعا کسی انتظار ندارد رشد 7.4 درصد برای یک دوره کوتاه مدت و میان‌مدت ادامه یابد؛ هرچند دولت آرزوی رشد هشت درصدی اقتصاد را دارد.

وی افزود: نتیجه گیری روندهای گذشته‌ی بخش مسکن نشان می دهد افزایش درآمدهای نفتی تاثیر مثبت بر رونق بازار مسکن از بابت تعداد معاملات و افزایش قیمت داشته است.

این کارشناس مسکن با اشاره به افزایش 10 درصدی معاملات مسکن در هشت ماهه سال جاری گفت: انتظار رونق بیشتر در بازار مسکن وجود دارد که علائم خفیف آن از طریق رشد 4.4 درصدی قیمت‌ها قابل مشاهده است، اما تاثیر آن در ماه‌های بعدی آشکارتر خواهد شد. البته منظورم جهش قیمت نیست بلکه افزایش قیمت در حد آهسته و تدریجی خواهد بود.

سلطان‌محمدی تاکید کرد: به احتمال زیاد می‌توان این حدس را زد که دوره رکود مسکن به انتهای خود رسیده و از این به بعد به تدریج شاهد رونق بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود.

وی، نیاز سالانه کشور را حدود 900 هزار واحد مسکونی دانست و گفت: هم‌اکنون میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری کمتر از 400 هزار واحد است و با نقطه‌ مطلوب فاصله داریم. در چند سال آتی باید این مقدار کمبود جبران شود اما خیلی زود است که از هم اکنون بتوانیم صحبت از تحقق این مساله کنیم.

این کارشناس مسکن درباره مهم‌ترین مشکلات تولید مسکن اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در بخش تقاضا است. به خاطر کاهش درآمدهای خانوارها در طول چند سال گذشته بخش تقاضا ضعیف شد. از طرفی میزان عرضه در سال‌های قبل از 1391 بیش از نیاز بازار بود. لذا زمان لازم بود تا آن مقدار عرضه مازاد به تدریج جذب شود. به نظر من آن مقطع فرا رسیده و پارامترهای متعدد، این مساله را تایید می‌کند.

سلطان محمدی تصریح کرد: کاهش مازاد، بهبود درآمدهای نفتی و بهبود درآمد خانوار که به تدریج شاهد خواهیم بود، کاهش نرخ بهره وام‌ها و افزایش میزان وام‌های در دسترس مردم مهم‌ترین علائم بهبود شرایط در بازار مسکن است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی