عصر بازار

مالیات بر جای نفت تکیه زد

عصر اعتبار- بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در هفت ماهه نخست سال جاری سهم نفت از اجزای منابع عمومی دولت معادل ۲۷ درصد و سهم مالیات معادل ۴۷ درصد شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل سهم نفت معادل ۳۷ درصد و سهم مالیات معادل ۴۱ درصد بوده است.

مالیات بر جای نفت تکیه زد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره شاخص های وضع مالی دولت طی هفت ماهه سال 1395 از سوی دفتر تحقیقات و سیاست‌های مالی وزارت اقتصاد و دارایی منابع عمومی دولت در هفت ماهه سال 1395 معادل 108 هزار و 914 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته که منابع عمومی دولت معادل 92 هزار و 589 میلیادر تومان بوده 9 درصد رشد داشته است.

همچنین از 69 هزار و 147 میلیادر تومان درآمد عمومی دولت در هفت ماهه نخست سال جاری معادل 51 هزار و 243 میلیارد تومان درآمد از سمت بخش مالیاتی محقق شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد داشته است.

همچنین اطلاعات منتشر شده در زمینه علمکرد منابع و مصارف بودجه عمومی دولت در هفت ماهه سال جاری نشان می‌دهد دولت در هفت ماهه نخست سال جاری از سهام شرکت‌های دولتی سودی معادل 7881 میلیارد تومان به دست آورده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 87 درصد رشد داشته است.

در بخش واگذاری دارایی‌هایی سرمایه ای نیز درآمد دولت معادل 30 هزار 107 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22- درصد کاهش یافته است.

همچنین در هفت ماهه سال جاری 29 هزار و 931 میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت و میعانات گازی درآمد نسیب دولت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22- درصد کاهش یافته است.

دولت درآمدی معادل 9660 میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی کسب کرده است که در این مورد رشدی درآمد دولت معادل 82 درصد بوده است.

گفتنی است دولت از فروردین سال جاری تا انتهای دی‌ماه مبلغی معادل 6000 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مالی کسب کرده است که با رشد 800 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل  روبرو بوده است.

مصارف عمومی دولت

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی در هفت ماهه سال جاری، مصارفغ عمومی دولت معادل  127 هزار و 7 12 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد کرده است.

اعتبارات هزینه‌ای دولت در این مدت معادل 111 هزار و 427 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفت ماه سال گذشته رشدی معادل 19 درصد داشته است. همچنین دولت برای تملک دارایی های سرمایه‌ای اعتباراتی معادل 12 هزار و 582 میلیادر تومان تخصیص داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی معادل چهار درصد داشته است. اعتبارات مربوط به تملک دارایی های مالی دولت در زمان یاد شده معادل 3117 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 891 برابر شده است.

بر اساس این گزارش، بررسی مقایسه ای درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در هفت ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که سهم اجزای منابع عمومی دولت در هفت ماهه نخست سال جاری معادل 27 درصد، سهم مالیات معادل 47 درصد و سهم سایر درآمدهای دولت معادل 26 درصد بوده است.

این در حالی است که در هفت ماهه نخست سال گذشته سهم فروش نفت معادل 39 درصد و سهم درآمد مالیاتی معادل 41 درصد و سهم سایر درآمدهای دولت معادل 20 درصد بوده است.

همچنین بررسی ها حاکی از آن است که در هفت ماهه نخست سال جاری بخش نفت 69 درصد و بخش مالیات 85 درصد از پیش بینی های درآمدی خود را محقق کردند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل بخش نفت 122 درصد و بخش مالیات 78 درصد از پیش بینی های خود را محقق کرده بود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی