عصر بازار

حجتی تشریح کرد

دستاوردهای سفر روحانی به قزاقستان

عصر اعتبار- گسترش مناسبات تجاری، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و معدنی در کنار تلاش برای تسهیل تعاملات بانکی از جمله مهمترین مواردی است که در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به کشور قزاقستان درباره آنها توافق شد.

دستاوردهای سفر روحانی به قزاقستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از شورای اطلاع رسانی دولت، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه‌شب به‌وقت محلی پس از انجام برنامه‌های سفر رسمی به کشور ارمنستان به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری قزاقستان وارد "آستانه" پایتخت این کشور شد.

در بخش دوم سفر دکتر حسن روحانی که با حضور تیم اقتصادی و بخش خصوصی همراه بود، پنج سند همکاری در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به امضای مسئولان رسید.
موافقت‌نامه قرنطینه دامی، موافقت‌نامه همکاری در زمینه کشتیرانی در دریای خزر، یادداشت تفاهم تسهیل سفرهای گردشگری متقابل، یادداشت تفاهم میان بانک مرکزی ایران و بانک ملی قزاقستان برای حل‌وفصل تجارت دوجانبه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و تأمین اجتماعی نتیجه مذاکرات میان مقامات بین ایران و قزاقستان بود.
محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قراقستان - در تشریح جزییات این مذاکرات گفت: در جریان این سفر چندین توافقنامه در زمینه مسایل مربوط به گردشگری، کشاورزی و دامپروری، کشتی‌رانی، موضوعات مرتبط با روادید بازرگانی و گردشگران دو کشور امضا شده و مذاکرات خوبی به انجام رسید.
عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به حل مشکلات مربوط به صدور روادید تجاری و بازرگانی بین دو کشور گفت: در خصوص ویزای تجار و بازرگانان هم در جلسات کمیسیون بحث های خوبی شکل گرفت و در دستور کار مذاکرات دو رئیس جمهور هم قرار گرفت و خوشبختانه در این زمینه هم دستورات لازم صادر شد تا ظرف یک ماه آینده توافقات و تسهیلات لازم فراهم شود.
وی افزود: رئیس جمهور قزاقستان در زمینه رفع مشکلات باقی مانده در راه تعاملات بانکی دو کشور دستورات مهمی صادر کرد تا این مشکلات هم بزودی حل و فصل شود.
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان ادامه داد: در مورد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی زمینه‌های لازم فراهم شد و در مذاکرات برای 1.5 میلیون هکتار اراضی برای سرمایه گذاری بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت و از این اراضی حدود 700 هزار هکتار با قراردادهای بلند مدت 45 ساله در اختیار قرار گرفت. روند این سرمایه‌گذاری ایرانی در زمینه دامپروری، گلخانه ای و سایر زمینه ها ادامه خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مذاکرات حوزه انرژی تیم همراه رئیس دولت در قزاقستان گفت: موضوعات همکاری های نفتی هم نتایج خوبی داشت تا بتوان در خلیج فارس و دریای عمان امکانات و هماهنگی لازم برای تحویل نفت برای ورود به بازارهای جهانی در اختیار طرف قزاق قرار گیرد.
وی تاکید کرد: وزرای نفت دو کشور در این ارتباط اقدامات خوبی را انجام داده ومذاکرات مثبتی انجام شد.
حجتی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد پروازهای دو کشور اظهار کرد:  همچنین مقرر شد شرکت های هواپیمایی دو کشور اقدامات و برنامه ریزی های لازم را افزایش تعداد پروازهای میان دو ایران و قزاقستان انجام دهند.
وی افزود: کشور قزاقزستان دارای امکانات و زمینه های ارزشمندی در ارتباط با معادن است که می توان از این مهم نیز استفاده کرد و تا این کنون حدود 14 مجوز بهره برداری معدن در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است که از جمله آنها معادن سیمان و سرمایه گذاری برای شیشه و ... است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی