عصر بازار

طیب نیا:

حذف صفر پولی نقش مهمی در کنترل تورم ایفا می کند

ثبات اقتصادی، شرط اول اصلاح نظام پولی

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت : حذف صفر از پول ملی تورمی در بر نخواهد داشت بلکه تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نیز بجا می گذارد.

حذف صفر پولی نقش مهمی در کنترل تورم ایفا می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اصلاح نظام پولی همواره یکی از گزینه های روی میز دولت یازدهم بوده که تاکنون مواضع مشخصی در خصوص آن اتخاذ نکرده است، بطوریکه مسئولان وزارت اقتصاد خبر از حذف صفر می دهند و مسئولان بانک مرکزی آن را تکذیب می کنند.

در زمانبر بودن اصلاح این نظام شکی نیست اما این تناقضات شائبه ناهماهنگی را در بدنه تیم اقتصادی دولت تقویت می کند؛ در هر حال دولت حذف یک صفر از پول ملی و تبدیل واحد پولی از ریال به تومان را تصویب کرده اما در لایحه بانک مرکزی که هم اکنون در دولت بررسی می‌شود هیچ صحبتی از حذف صفر مطرح نیست.

علی رغم پیچیدگی های این طرح، چالش های فنی و اثرات آن نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که جامعه و فعالان اقتصادی را نگران کرده، ضمن اینکه برخی مقامات بانک مرکزی از هزینه های زیاد این طرح و آثار تورمی و احتمال اجرای نادرست آن ابراز نگرانی کردند و این در حالی است که به عقیده کارشناسان تحقق این امر می تواند تاثیرات مطلوبی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

ثبات اقتصادی، شرط اول اصلاح نظام پولی

علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تأثیرات حذف صفر از پول ملی گفت: حذف صفر از پول ملی به طور قطع ، عامل افزایش تورم نخواهد بود بلکه می تواند تاثیر مثبتی در مقابله با آن نیز داشته باشد .

وی گفت : باتوجه به معادلات پیچیده ای که در محاسبات پولی کشور وجود دارد نیازمند حذف صفر از پول ملی هستیم و تمام کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این طرح باید عملیاتی گردد.

طیب نیا همچنین تصریح کرد: اختلاف نظر در خصوص زمان اجرای این طرح بسیار است اما بهترین موقعیت برای حذف صفر پولی را می توان هنگام برقراری ثبات اقتصادی در کشور برآورد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد صفر از پول ملی حذف خواهد شد گفت : زمانی می توانیم در مورد حذف تعداد صفر از پول ملی بحث کنیم که بتوانیم تورم موجود در کشور را به طور کلی کنترل کنیم و از افزایش آن جلو گیری بعمل آوریم.

وزیر اقتصاد در پایان با اشاره به لایحه بانک مرکزی در خصوص اصلاحیه نظام پولی کشور، گفت : مسئله ای که در لایحه بانک مرکزی مطرح شده حذف صفر از پول ملی نیست بلکه تطبیق قانون با رفتار اقتصادی جامعه است و تنها به تغییر واحد پول ملی از "ریال" به " تومان"‌ دراین مصوبه اشاره کرده‌ایم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو