عصر بازار

تلاش مالزی برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد با ایران تا یک ماه دیگر

عصر اعتبار- وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی اعلام کرد که کشورش پیگیر نهایی سازی مذاکرات توافق تجارت آزاد با ایران تا پایان ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ است.

تلاش مالزی برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد با ایران تا یک ماه دیگر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایرنا، 'ماه سیو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی روز شنبه گفت: با توجه به جمعیت 82 میلیونی ایران، توافق تجارت آزاد اقدام مناسبی است که با فراهم آوردن یک فرصت مناسب برای محصولات مالزیایی از قبیل روغن پالم و محصولات کائوچو، می توان رقابت بیشتری برای ورود به بازار این کشور ایجاد کرد.
وی در یک نشست خبری اعلام کرد: ما تا پایان ماه ژانویه سال آینده از ایران دیدن و تلاش می کنیم با مذاکره مسیر انتقال محصولات بیشتری از مالزی به ایران را فراهم کنیم.
این مقام مالزیایی با معرفی ایران به عنوان دومین کشور پهناور خاورمیانه، گفت که توافق تجارت آزاد دوجانبه می تواند باعث شود مالزی از مزیت یک اقدام کننده نخستین بهره مند شود.
وی گفت مالزی در سال 2015 حدود یک میلیارد و 500 میلیون رینگیت (حدود 340 میلیون دلار) صادرات به ایران داشته است و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به یک میلیارد و 600 میلیون رینگیت (حدود 364 میلیون دلار) افزایش یابد.
به گفته وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی، توافق تجارت آزاد می تواند ظرفیت های گسترده ای برای محصولات مبلمان مالزی در آینده فراهم سازد.
'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی نیز هفته گذشته از نشان دادن چراغ سبز کابینه این کشور با هدف آغاز گفت وگوهای توافق تجارت آزاد با ایران خبر داده بود.
تارنمای 'نیو استریت تایمز' هفته گذشته اعلام کرد از نظر تجارت دوجانبه، حجم روابط ایران و مالزی سال گذشته میلادی حدود 700 میلیون دلار بوده است.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی مهر ماه امسال پس از رایزنی با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان اعلام کرد تصمیم گرفته است وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی را در نزدیک ترین زمان به ایران بفرستد و همچنین دفتر منطقه ای شورای روغن پالم مالزی (ام.پی.او.بی) را در سه ماهه اول سال آینده میلادی در تهران افتتاح کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی