عصر بازار

وزیر بازرگانی پاکستان:

در یک قدمی رفع موانع بانکی با ایران هستیم

عصر اعتبار- وزیر بازرگانی پاکستان که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری(۸ و ۹ دی) به تهران سفر خواهد کرد، گفت که ایران و پاکستان به رفع موانع بانکی میان دو کشور و از سر گرفته شدن فعالیت کانال های بانکی بین طرفین کاملا نزدیک شده اند.

در یک قدمی رفع موانع بانکی با ایران هستیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، خرم دستگیر خان گفت: 'طبق تازه ترین اطلاعاتی که از بانک مرزی پاکستان گرفته ام، امیدواریم ظرف همین چند هفته آینده موانع در مسیر همکاری های بانکی میان دو کشور برداشته شود. دیگر فاصله زیادی تا شروع این همکاری باقی نمانده است.'
وی افزود: حدود دو ماه پیش، هیات دولت پاکستان موضوع از سر گرفته شدن فعالیت کانال های بانکی بین دو کشور را تصویب کرد و متعاقب آن، مذاکراتی در این باره انجام شده است و بانک مرکزی پاکستان به تازگی اعلام کرده که این روزها دیگر روزهای پایانی برای حل مسائل بانکی میان دو کشور است.
'آصف علی خان دورّانی' سفیر پاکستان در تهران که با هدف ملاقات با اعضای اتاق های بازرگانی و صنایع کشورش و تشریح پتانسیل های فراوان برای گسترش مناسبات تجاری میان ایران و پاکستان، این روزها در کشورش به سر می برد، در دیدار گروهی از تجار پاکستانی اعلام کرد تا یک ماه دیگر خبرهای خوبی درخصوص روابط تجاری دو همسایه اعلام خواهد شد.
خرم دستگیر خان در ادامه این گفت و گو اعلام کرد که ملاقات با مقام های ایرانی ذیربط درخصوص موضوع های مهمی از جمله قرارداد تجارت آزاد(FTA) و فعال سازی کانال های بانکی بین دو کشور، از مهم ترین اهداف سفرش به تهران خواهد بود.
وی تصریح کرد: این سفر در مجموع با هدف گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان انجام می شود.
این مقام پاکستانی با بیان اینکه در آینده نزدیک انتظار شنیدن خبرهای خوبی درباره فعال شدن کانال های بانکی بین دو کشور داریم گفت: تا به اینجای کار پیشرفت خوبی در خصوص قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور انجام شده و امیدواریم این قرارداد تا پایان سال 2017 میلادی بین ایران و پاکستان نهایی شود که البته زمان یک سال برای نهایی شدن چنین قرارداد مهمی، یک زمان منطقی و قابل قبول است.
خرم دستگیرخان با اشاره به تاکید سران دو کشور برضرورت افزایش مبادلات تجاری، گفت: به شدت دنبال این هستیم تا طرح پنج ساله توسعه اقتصادی میان دو کشور پیشرفت قابل قبول داشته باشد.
وی تاکید کرد: می خواهم اطمینان بدهم که هرگونه مانعی در برابر امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و پاکستان به سرعت برطرف خواهد شد.
این مقام پاکستانی اظهار داشت: در سفرم به تهران گفت و گوهایی نیز در خصوص همکاری دو کشور درحوزه انرژی به ویژه در زمینه برق که قرار است پاکستان از ایران برای تامین برق بندر گوادر خریداری کند، انجام خواهیم داد.
وی افزود: مایل هستیم واردات برق از ایران را به تمام مناطق مرزی پاکستان با ایران داشته باشیم.
وزیر بازرگانی پاکستان همچنین اظهار داشت که در جریان سفرش به تهران، گفت و گوهایی نیز درباره خط لوله گاز ایران-پاکستان انجام خواهد شد. 'سعی خواهیم کرده راه هایی برای تسهیل خرید برق و گاز از ایران پیدا کنیم.'
خرم دستگیر خان در ادامه گفت: یکی دیگر از دستورهای اصلی این سفر، گفت و گو درخصوص دو موضوع مهم است که نقش کلیدی در روند همکاری های تجاری دو کشور خواهد داشت: موضوع اول، حصول توافق درباره به رسمیت شناخته شدن معیارهای استاندارد کیفیت کالا در دو کشور از سوی یکدیگر است به این معنا که هر کالایی را که ایران گواهی استاندارد برای آن صادر کند، این گواهی بصورت خودکار از سوی پاکستان پذیرفته شود و ایران نیز متقابلا گواهی استاندارد و کنترل کیفیت کالاهای پاکستان را بپذیرد. این توافق می تواند کمک قابل توجهی به مبادلات تجاری دو کشور باشد.
'موضوع دوم که قصد دارم در این سفر مطرح کنم، موضوع همکاری های گمرکی دو کشور است. مسئولان گمرکات دو کشور باید بصورت منظم در تماس و گفت و گو باشند و اطلاعات در خصوص تصمیمات و فعالیت های گمرکی دو کشور بطور منظم بین طرفین تبادل شود.'
وی افزود: باید سعی کنیم موانع مربوط به تعرفه های گمرکی را تا حد امکان از سر راه تجارت دو کشور برداریم. همچنین با مسئولان ایرانی درباره ایجاد تسهیلات ویژه ای در خصوص صدور روادید برای تجار و بازرگانان صحبت خواهم کرد تا شاید بتوانیم به توافقاتی در این زمینه دست یابیم.
خرم دستگیر خان درباره برنامه سفرش به تهران گفت که در این سفر دو روزه با 'محمدرضا نعمت زاده' وزیر صنعت، معدن، تجار ایران دیدار خواهد کرد اما جدای از این دیدار، این آمادگی و تمایل را دارد که با دیگر مسئولان و مقامات ذیربط در حوزه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور دیدار و گفت و گو کند زیرا پاکستان به کسترش همکاری تجاری با ایران اهمیت ویژه ای قائل است و زمینه های زیادی برای توسعه همکاری ها وجود دارد.
وی در خصوص توافق تجارت آزاد نیز گفت که براساس این توافق و درصورت نهایی شدن آن، دو کشور تعرفه های گمرکی درخصوص واردات کالا از کشورهای یکدیگر را به حداقل کاهش خواهند داد و زمانی که این توافق نهایی شود، شاهد جهش در مبادلات تجاری دو کشور خواهیم بود.
خرم دستگیر خان همچنین به افتتاح 'دروازه پاکستان' در گذرگاه مرزی تفتان-میرجاوه اشاره کرد و گفت که پاکستان درحال توسعه تاسیسات و تجهزات در گذرگاه مرزی تفتان است و این اقدام می تواند در تسهیل تجارت و رفت و آمد تجار و کامیون ها نقش مهمی داشته باشد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو