عصر بازار

گران‌ترین آپارتمان تهران+ جدول نوسازها

عصر اعتبار- گرانترین معامله ثبت شده در آذرماه سال جاری در تهران مربوط به آپارتمانی ۲۲۰ متری در محله دروس با ۱۹.۲ میلیون تومان در هر متر مربع بوده است؛ در این ماه آپارتمان‌های نوساز، یک سوم بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند.

گران‌ترین آپارتمان تهران+ جدول نوسازها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،حدود نیمی از معاملات مسکن شهر تهران را واحدهای مسکونی تا پنج سال ساخت و حدود یک سوم معاملات مربوط به آپارتمانهای نوساز تا 2 سال ساخت می شود. این واحدها در نقاط مختلف پایتخت بین حدود 2.5 تا حدود 20 میلیون تومان در هر متر مربع قیمت دارند.

آمار آذرماه نشان می دهد در بازار مسکن شهر تهران آپارتمانهای نوساز و کوچک، بهتر فروش رفتند. در این ماه واحدهای تا پنج سال ساخت 52 درصد معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین واحدهای 60 تا 70 متر با 15.2 درصد بیشترین سهم را از نظر فراوانی متراژ واحد مسکونی داشتند.

بازار مسکن تهران هنوز زمستانی است و در کل کشور وضعیت معاملات سردتر از پایتخت است. در تهران تعداد معاملات به حدود یک دهم در مقایسه با قبل از سال 1391 می رسد. بنا بر اعلام رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در آذرماه تعداد معاملات کل کشور 40 هزار مورد بود که بیش از یک سوم آن به شهر تهران با 12 هزار مورد مربوط می شد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می کردند شاهد فاز پیش رونق مسکن در شش ماهه دوم سال جاری باشیم. البته تعداد معاملات شهر تهران در هشت ماهه نخست امسال 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت اما در کل کشور معاملات نصف شد.

با این وجود پارامتر رشد 7.4 درصدی اقتصادی که ناشی از افزایش فرش نفت است امیدواری هایی در بازار مسکن ایجاد می کند. تجربه نشان داده افزایش قیمت و صادرات نفت با رونق مسکن ارتباط مستیم دارد؛ بخصوص که وضعیت صنعت و کشاورزی چندان مناسب نیست. بنابراین کارشناسان پیش بینی می کنند بخشی از نقدینگی 1122 میلیارد تومانی می تواند وارد بازار مسکن شود و در اولین فاز به فروش واحدهای خالی کمک کند. البته افزایش معاملات به معنای افزایش قیمت نخواهد بود؛ چرا که پتانسیل جهش قیمت وجود ندارد.

یک کارشناس مسکن درباره وضعیت این بخش گفت: انتظار رونق بیشتر در بازار مسکن وجود دارد که علائم خفیف آن از طریق رشد 4.4 درصدی قیمت‌ها قابل مشاهده است، اما تاثیر آن در ماه‌های بعدی آشکارتر خواهد شد. البته منظورم جهش قیمت نیست بلکه افزایش قیمت در حد آهسته و تدریجی خواهد بود.

مهدی سلطان‌محمدی تاکید کرد: به احتمال زیاد می‌توان این حدس را زد که دوره رکود مسکن به انتهای خود رسیده و از این به بعد به تدریج شاهد رونق بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود.

وی، نیاز سالانه کشور را حدود 900 هزار واحد مسکونی دانست و گفت: هم‌اکنون میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری کمتر از 400 هزار واحد است و با نقطه‌ مطلوب فاصله داریم. در چند سال آتی باید این مقدار کمبود جبران شود اما خیلی زود است که از هم اکنون بتوانیم صحبت از تحقق این مساله کنیم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی