عصر بازار

افت طلا در دقیقه ۹۰

عصر اعتبار- آخرین هفته ۲۰۱۶ با کاهش قیمت طلا پایان گرفت.

افت طلا در دقیقه ۹۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که دو هفته پیش تحت‌فشار تحولات سیاست پولی آمریکا تا بهای 1135 دلار افت کرده بود، در آخرین هفته کاری کامل سال میلادی 2 دلار دیگر ارزان شد. با ثبت قیمت 1133 دلار در بازار نیویورک در روز جمعه، چشم معامله‌گران به روزهای آخر سال 2016 خواهد بود.کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات‌متحده دو هفته پیش، ضمن افزایش نرخ‌های بهره موجود، به احتمال 8 یا 9 بار افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در سه سال آینده میلادی اشاره کرد تا چشم‌انداز به‌شدت انقباضی سیاست پولی آن، دلار را به‌شدت تقویت و طلا را تضعیف کند. این روند برخی از کارشناسان را به احتمال نوسان شدید قیمت‌ها در آخرین هفته کاری کامل سال رساند، اما هفته گذشته، هفته کم دامنه بودن نوسان‌ها بود. اونس طلا در 5 روز کاری گذشته دقایقی را در ابتدای کانال 1140 دلار و دقایقی را در میانه کانال 1120 دلار گذراند، با این حال عمده نوسان قیمت پیرامون مرز 1130 دلار انجام شد.

در نخستین روز هفته گذشته، آنچه جلب توجه کرد، تحت فشار ماندن طلا در روزی بود که اخبار امنیتی می‌توانست به رشد فلز زرد کمک کند. یکشنبه خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه و حمله تروریستی آلمان توجه همگان را به خود جلب کرد، اما اونس با وجود رشد روزانه تحت فشار ماند. اونس روز دوشنبه با 2 دلار رشد به بهای 1138 دلار رسید. در این روز، بهای نفت خام تقویت شد تا طلا عامل حمایتی دیگری هم داشته باشد.اما اونس روز سه‌شنبه تا قیمت 1132 دلار پایین آمد. سه‌شنبه همزمان با فشار رشد دلار بر طلا، رشد بهای نفت خام به فلز زرد کمک کرد. در نهایت، عوامل کاهشی بودند که غلبه کردند. اونس چهارشنبه یک دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد. بازارها در این روز شاهد کاهش شدید حجم معاملات بودند؛ چراکه تعطیلات پایان سال میلادی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. شاخص دلار چهارشنبه از اوج 14 ساله خود پایین آمد تا طلا دلیلی برای رشد داشته باشد، اما نفت خام در این روز با افت خود فشار بر طلا را حفظ کرد.

وضعیت آرام بازارها روزهای پنج‌شنبه و جمعه تشدید شد. پنج‌شنبه در روزی که عمده بازارهای جهانی در آرامش بودند، اونس تا قیمت 1128 دلار عقب نشست. تعدیل شاخص دلار و افت بهای نفت خام در این روز هم ادامه داشت. مهم‌ترین دلیل افت طلا در این روز، تعدیل روند بازارهای سهام بود، بازارهایی که پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به‌شدت رشد کرده‌اند. روز جمعه هم روز خلوتی در بازار بود، اما تعدیل روند روزهای قبل، اونس را به بهای 1133 دلار بازگرداند. در آخرین روز کاری قبل از کریسمس هم روند تعدیل شاخص دلار و افت بهای نفت خام ادامه داشت، اما افزایش خریدها اونس را افزایشی کرد.تعطیلی همیشگی یکشنبه‌ها، این هفته به کریسمس خواهد گذشت و دوشنبه نیز تعطیل خواهد بود. تا روز دوم ژانویه، برخی بازارهای فلزهای گرانبها در برخی مقاطع تعطیل خواهند بود که جزئیات این تعطیلات را در جدول زیر می‌بینید.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو