عصر بازار

مالیات سال ۹۵ اصناف افزایش نمی‌یابد

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد تلاش می کنیم، مالیات اصناف و مشاغل در سال ۹۵ را بدون افزایش مانند سال گذشته دریافت کنیم.

مالیات سال ۹۵ اصناف افزایش نمی‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مالیات از حقوق برخی اقشار جامعه بدون هماهنگی است و خیلی افراد با حقوق های میلیاردی ممکن است مالیات خود را نپردازند.

بر این اساس تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه تیتر امشب درباره جدیدترین آمار مالیاتی گفت: در 9 ماه گذشته درآمد مالیاتی کشور 58 هزار میلیارد تومان  بوده است که در مقایسه با سال گذشته 28 درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: 28 درصد رشد مطلوبی است که 92 درصد درآمدهای مالیاتی براساس آنچه پیش بینی شده بود، تحقق یافته است.

تقوی نژاد گفت: طبیعتا  علاوه بر 9 هزار میلیارد تومان عوارضی که دریافت کردیم از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکنون 60 هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شده است.

وی افزود: در سه ماه پایانی سال رشد درآمدها بالاتر استکه تحقق امور بیشتر است. بالاترین درآمد مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی است که 40 درصد درآمدها بر این بخش متمرکز است.
وی افزود: سال 88 این قانون اجرایی شده است  که در  حال حاضر بعد از بحث مربوط به اشخاص حقوقی مالیات بر ارزش افزوده حدود 40 درصد درآمدها را تشکیل می دهد.
تقوی نژاد گفت: طبق قانون صنفی که تصویب شد در تکمیل آن ماده 121 قانون راههای را تصویب کرده، در آیین نامه پیش بینی شده در دولت پیش بینی های لازم انجام شده است که در راستای آن لایحه ای تصویب و به مجلس فرستاده شد که  کلیات آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
فاضلی رئیس اتاق اصناف در ارتباط تلفنی با برنامه درباره صندوق اصناف و همکاری اصناف گفت: در دوسالی که این صندوق را تحویل گرفته‌ام از همکاری نکردن اصناف سخن گفته‌اند که این امر صحت ندارد.

اصناف سراسر کشور برای تجهیز صندوق اعلام آمادگی کرده اند اما بخش سخت  افزاری و نرم افزاری و آموزش افراد مطرح است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه افزود: در شرایط فعلی بین نظام مالیاتی و اتاق اصناف همکاری تنگاتنگی وجود دارد و اعتماد به مردم در این زمینه جواب داده است.
وی افزود: در آیین نامه برای نصب صندوق هزینه هایی وجود دارد اما در قانون هزینه ها به عنوان مالیات است و در سازمان امور مالیاتی صندوق با هزینه مالیات راه اندازی می شود.  تقوی نژاد گفت: در روزهای گذشته شرکتی انتصاب شده است که قرار شد در مدت 6 ماه قوانین سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار ما قرار دهد. ماده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید تصویب شود بعد قانون در اختیار دولت قرار گیرد که خبر خوش این است که این لایحه در کمیسیون اقتصاد به اتفاق آرا تصویب شده است.

تقوی نژاد درباره گله اصناف از گرفتن مالیات زیاد گفت: ما امسال با اصناف تفاهم کردیم که مودیانی که مالیات سال 93 را پرداخت کنند، شامل تخفیف مالیاتی شوند که این امر اتفاق افتاد اما نکته کلیدی این است که مالیات بر اساس قانون گرفته می شود. اگر شخص حقیقی و حقوقی سودی نداشته باشد، مالیات هم گرفته نمی شود که این بر اساس اسناد و مدارک مشهود است. ضمن اینکه اگر زیان هم بکنند زیان سالهای گذشته را برمی گردانیم و جبران می شود.

فاضلی مهمان تلفنی برنامه گفت: مالیات در سالهای گذشته بدون نگاه علمی افزایش می یافت، بحث تشریفات ممیزین مالیات نیز مشکل ساز بود. این نقیصه در 8 ماه کذشته به طور کلی رفع شده، اما به طور کامل از بین نرفته است.

وی افزود: توافق و تفاهم امروز بین سازمان امور مالیاتی و اصناف با سالهای دیگر فرق کرده اما هنوز اشکالات متعدد در این حوزه وجود ندارد. اختلاف  با مودیان امور مالیاتی هنوز به درستی رفع نشده است. بخش اعظم مشکلات رفع شده، اما مشکلاتی هنوز وجود دارد.

وی افزود: تقریبا در یک سال و نیم گذشته افزایش 15 درصدی مالیاتی اعمال نشده است.سازمان امور مالیاتی بدنبال عدالت و شفاف سازی است. ما در 25 درصد سود فعال اقتصادی شریک هستیم، پس باید حمایت کنیم.

وی افزود: اصناف به نسبت درآمد مالیات می دهند اما اولویت بندی است. اعمال نشدن افزایش مالیاتی بازهم تحقق خواهد یافت.

فاضلی درباره دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده گفت: یقینا ما از این قانون استقبال می کنیم. مالیات بر ارزش افزوده در تمام دنیا هست، ولی یک فرایند طولانی را طی کرده است. قاچاق به تولید ملی لطمه می‌زند، اصناف در بحث قانونمند شدن و شفاف سازی انگیزه لازم را دارند، زیرساخت ها آماده شده است.

در ادامه تقوی نژاد گفت: مالیات بر ارزش افزوده 5 سال است که به طور موقت اجرا شده که مفهوم ارزش مالیات بر ارزش افزوده شناسایی شود. خوشبختانه مشکلات شناسایی شده، جلسات زیادی در این زمینه برگزار شد که از دانشجویان، تولید کنندگان و صاحبنظران دعوت و از نظرات آنان استفاده شد.
وی درباره فرار مالیاتی نیز گفت: فرار مالیاتی  که به سه روش محاسبه شده، بین 13 تا 30 هزار میلیاد تومان فرار مالیاتی داریم. وی افزود در اقتصاد زیر زمینی این رقم بین 8 تا 38 درصد محاسبه شده است. وی درباره شناسایی افرادی که مالیات نداده اند نیز گفت: فردی در سال گذشته 250 میلیارد تومان مالیات نداده بود که شناسایی شد و مالیات پرداخت نشده وصول شد.
محمود شکری نماینده مجلس دیگر مهمان برنامه گفت: در صنوف مختلف مشتریان خوش حساب و بد حساب مالیاتی وجود دارد و خوش حساب ترین مودیان مالیاتی، سازمان ها و اشخاص حقوقی اند که دارای دفاتر در سازمان مالیات اند و مالیاتشان را به موقع پرداخت می کنند.

او با اشاره به بررسی لایحه نصب صندوق مکانیزه فروش در مجلس گفت: این لایحه در کار گروه اقتصادی است و اگر بررسی برنامه ششم توسعه شروع نشده بود، در اولویت کاری مجلس بود و بعد از تصویب نهایی برنامه ششم در مجلس به این موضوع خواهیم پرداخت.

شکری با اشاره به اهداف نصب صندوق های مکانیزه فروش در اصناف افزود: هدف اصلی این کار شفافیت مالی است که با نصب این صندوق ها، عدالت در پرداخت مالیات رعایت می شود و فاصله درآمدها با مبلغ واقعی آن از بین خواهد رفت.

او گفت: با بکار گیری این سیستم مکانیزه در اصناف فقط امکان فروش کالاهای کد دار وجود دارد و فروش کالاهای قاچاق از این طریق امکان پذیر نخواهد بود.
شکری گفت: تا زمانیکه سیستمی منسجم برای تشخیص درآمدها و هزینه های کشور وجود نداشته باشد این اختلاف ها ادامه خواهند داشت.

به گفته این نماینده مجلس برخی از خرده فروشان در اصناف مختلف حساب درآمدهای روزانه خودشان را ندارند و در ارائه درآمدها در اظهارنامه مالیاتی دچار مشکل می شدند که کارشناسان مالیاتی طبق سنوات گذشته برای آن صنف رقمی در نظر می گرفتند که نارضایتی مودیان را به دنبال دارد.

شکری تنها راه حل از بین بردن اختلاف نظر اصناف و سازمان امور مالیاتی را نصب صندوق‌های مکانیزه فروش دانست.

شکری با اشاره به  اقدامات مجلس شورای اسلامی در مورد دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده  گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال اعتبار دارد و برای دائمی شدن این قانون تلاش هایی صورت گرفته است و این قانون برای دائمی شدن به برخی اصلاحات نیاز  دارد.

او با اشاره به درخواست طلا فروشان در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، افزود: طلا فروشان می خواهند که طلا بجای یک کالای مصرفی به عنوان سرمایه در نظر گرفته شود که در دولت این بازنگری انجام شده و قرار بر این شد که از فروش طلا، مالیات ارزش افزوده دریافت نشود و این مالیات به اجرت ساخت طلا اختصاص پیدا کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی