عصر بازار

رسیدگی ویژه به معافیت مالیاتی «شرکت‌های دانش‌بنیان»

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان در سال مالی ۱۳۹۴ را به ادارات مالیاتی کل کشور ابلاغ کرد که براساس آن به معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان در گروه‌های ویژه رسیدگی می‌شود.

رسیدگی ویژه به معافیت مالیاتی «شرکت‌های دانش‌بنیان»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سید محمد صاحبکار خراسانی با اشاره به بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان در سال مالی 1394 اظهار کرد: براساس ماده3 «قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» و ماده 20 آیین‌نامه اجرایی قانون و دستورالعمل اجرایی ماده 22 آیین‌نامه اجرایی قانون، درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت 15 سال از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان گفت: براساس توافق به عمل آمده با سازمان امور مالیاتی، اطلاعات شرکت‌های دانش بنیان که تا پایان سال 1394 در «کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان» تایید شده بودند، به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد که متعاقبا از سوی رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور، بخشنامه شماره 60/65/200 مورخ 14 آذر 1395 مربوط به اسامی شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید کارگروه، به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان آنها به ادارات کل امور مالیاتی در سطح کشور ابلاغ شد که برای همه ممیزان مالیاتی لازم‌الاجرا است.

وی افزود: با توجه به روال سال گذشته در تمامی استان‌ها، گروه‌های رسیدگی ویژه متشکل از ماموران مالیاتی دارای تخصص، پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان را رسیدگی خواهند کرد تا پرونده‌ها با دقت و سرعت بیشتری بررسی شود.

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با بیان وجود برخی مشکلات در دسترسی ممیزان مالیاتی به مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان شرکت‌ها در سال گذشته خاطر‌نشان کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با سازمان امور مالیاتی در حال حاضر اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در بخش استعلام‌ها سامانه اشخاص حقوقی قابل مشاهده و در دسترس ممیزان مالیاتی است.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه این معافیت مدت زمان کوتاهی است که در کشور در حال اعمال است از سازمان امور مالیاتی درخواست کرده‌ایم به منظور تبیین کامل فرآیند معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان و انجام اطلاع‌رسانی لازم، پس از مشخص شدن گروه‌های رسیدگی متشکل از ماموران مالیاتی دارای تخصص، جلسه‌ای مشترک با حضور ممیزان شرکتهای دانش بنیان برگزار شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: در جدول شماره 6 اظهارنامه مالیاتی، 19 مورد معافیت وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند همزمان برای همه یا برخی از این معافیت‌ها تقاضا دهند. معافیت‌های مربوط به قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانشبنیان مندرج در جدول شماره 6 اظهارنامه مالیاتی عبارت است از: الف- ردیف 15 جدول 6 اظهارنامه: شرکت‌های دانش‌بنیان (بخش الف ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان) ب- ردیف 16 جدول 6 اظهارنامه: واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی واقع در پارک‌های علمی و فناوری (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان).

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان افزود: همزمان با استفاده شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان از معافیت‌های مالیاتی موضوع ماده 3 قانون، امکان برخورداری آنها از سایر معافیت‌های مالیاتی از جمله معافیت‌های مالیاتی واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری، موضوع ماده9 قانون (موضوع بخش‌نامه سازمان امور مالیاتی شماره 9113/200/ص مورخ 20/5/1392) فراهم است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: شرکت‌های معرفی شده فقط در بازه زمانی بعد از تاریخ تایید در کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند و درآمد آنها در تاریخ قبل از تایید مشمول مالیات می‌شود.

صاحبکار با بیان اینکه اطلاعات شرکتها که در اختیار ادارات کل مالیاتی سراسر کشور قرار گرفته، صرفا تا انتهای سال مالی 1394 معتبر است، افزود: برای معافیت سالهای آتی اسامی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان آنها پس از تکمیل و بروزرسانی به صورت سالیانه از سوی دبیرخانه کارگروه به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد؛ از این رو فرآیندهای ارزیابی معافیت مالیاتی سال مالی 1395 نیز از دی ماه امسال آغاز خواهد شد و تمامی شرکتها برای استفاده از این معافیت لازم است اطلاعات خود را در سامانه daneshbonyan.ir تکمیل کنند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به ارزیابی مرتب و هر ساله شرکت‌های متقاضی افزود: برخی از شرکت‌ها که در سال‌های گذشته تایید شده بودند، بر اساس ارزیابی مجدد در سال اخیر حایز معیارهای لازم شناخته نشدند و لذا از فهرست شرکت‌های مشمول معافیت مالیاتی حذف شدند.

او ادامه داد: تاکنون سازمان امور مالیاتی همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای اجرای کامل معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان داشته که لازم است از توجه ویژه رییس محترم سازمان امور مالیاتی و معاون محترم مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور بصورت ویژه تشکر شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو