عصر بازار

تراز تجاری کشور مثبت ماند

عصر اعتبار- گمرک ایران گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه سال‌جاری را منتشر کرد.

تراز تجاری کشور مثبت ماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران ، صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت با 9 و 5 صدم درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 31 میلیارد و 593 میلیون دلار رسید، این در حالی است که روند واردات کشورمان که در ماه‌های گذشته منفی بود در آبان ماه مثبت شده و در پایان آذر ماه با رشد 4 و 38 صدم درصدی همراه بود.

براساس این گزارش تشریفات گمرکی 91 میلیون و 262 هزار تن کالای صادراتی و 24 میلیون و 867 هزار تن کالای وارداتی در گمرکات سراسر کشور انجام شده است.

بنابراین گزارش رقم صادرات غیرنفتی کشورمان در نه ماهه سال گذشته 28 میلیارد و 970 میلیون دلار بود.

همچنین واردات کشورمان در این مدت به 31 میلیارد و 538 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4 و 38 صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمار حکایت از آن دارد که تراز تجاری ایران در نه ماهه سال‌جاری همچنان مثبت بوده و عملکردی بهتر از آبان ماه داشته است.

بنابراین گزارش، آمار تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات، طی سنوات قبل در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و بدون احتساب میعانات گازی اعلام می‌شد و از آنجایی که در سال‌های قبل برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت، لذا با شرح گازهای طبیعی مایع شده به همراه سایر گازها، ذیل ردیف تعرفه 27111190 اظهار می‌شد.

با عنایت به اینکه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395، برای نخستین بار ردیف تعرفه مجزایی با کد 27090010 جهت میعانات گازی منظور گردیده، لذا از ابتدای سال‌جاری، صادرات دو کالای میعانات گازی و گازهای طبیعی مایع شده به صورت مجزا و هر یک در ذیل کد تعرفه مختص به خود منظور می‌گردد.

از طرفی با توجه به اینکه کد تعرفه مربوط به گاز طبیعی مایع شده در گروه کالایی پتروشیمی قرار دارد، لذا جهت شفاف‌سازی بیشتر و نشان دادن مقایسه میزان صادرات این کالا در هفت ماهه سال‌جاری و مدت مشابه سال گذشته، این کالا از ردیف گروه کالایی پتروشیمی خارج و در ردیف جداگانه‌ای آورده شده است.

اقلام عمده صادرات

در این مدت میعانات گازی با 5 میلیارد و 124 میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود که 16 و 22 صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و 952 میلیون دلار و سهم 6 و 18 صدم درصدی در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و 230 میلیون دلار و سهم 3 و 89 صدم درصدی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با یک میلیارد و 67 میلیون دلار و سهم 3 و 28 صدم درصدی و پروپان مایع شده با 868 میلیون دلار و سهم 2 و 75 صدم درصدی قرار دارند.

اقلام عمده واردات

اقلام عمده وارداتی طی نه ماهه سال 1395 به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و 15 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 656 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش 605 میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری به ارزش 544 میلیون دلار و برنج به ارزش 527 میلیون دلار بود.

این گزارش حاکی است، ترخیص برنج در آذر ماه بنا به مصوبه هیئت وزیران، توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان یا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد صورت گرفته است.

خریداران عمده کالاهای ایرانی

چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی است به طوری که در نه ماهه سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به 5 میلیارد و 697 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 و 5 صدم درصد افزایش داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با 5 میلیارد و 50 میلیون دلار، عراق با 4 میلیارد و 573 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیارد و 719 میلیون دلار و جمهوری کره با 2 میلیارد و 333 میلیون دلار قرار دارند.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

آمار تجارت خارجی کشورمان در نه ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد، که رتبه‌های اول تا چهارم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب به کشورهای چین با 7 میلیارد و 510 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 5 میلیارد و 103 میلیون دلار، جمهوری کره با 2 میلیارد و 503 میلیون دلار و ترکیه با 2 میلیارد و 18 میلیون دلار اختصاص دارد.

روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی و به ترتیب 2 و 37 صدم درصد، 10 و یک صدم درصد، 8 و 10 صدم درصد و 9 و 89 صدم درصد کاهش داشته است، اما واردات ایران از آلمان که پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود، 38 و 22 صدم درصد افزایش داشته و در این مدت به یک میلیارد و 780 میلیون دلار رسیده است.

واردات کشورمان از سایر کشورها نیز در این مدت در مجموع بیش از 19 و 9 صدم درصد رشد داشته است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی