عصر بازار

کاهش ۱۷ درصدی ارزش پول ملی

نشست ویژه برای گرانی قیمت دلار در مجلس با سیف و طیب نیا

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با "طیب نیا" و "سیف "برای بررسی افزایش قیمت ارز خبرداد و گفت:در روزهای اخیر ارزش پول ملی کشورحدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.

نشست ویژه برای گرانی قیمت دلار در مجلس با سیف و طیب نیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته گفت:چند موضوع دراین خصوص مطرح است یکی از موضوعات بحث تغییرات ارزش دلار در مقابل سایر ارزها است.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی افزود:باتوجه به سیاست‌های رئیس جمهور جدید آمریکا برای تغییرات نرخ بهره در این کشور،پیش‌بینی می‌شود؛ارزش دلار نسبت به سایر ارزها با افزایش روبرو شود که این عامل در بازار ایران نیز تأثیراتی داشت.

رکود اقتصادی؛ شرایط رونق بازار سوداگری ارز را فراهم کرده است

وی گفت: معمولا بخشی از ارز کشور از طریق فروش شرکت‌های پتروشیمی حاصل می‌شود و به دلیل اینکه این شرکت‌ها معمولا در پایان سال علاقه دارند که منابع خود را برای پرداخت‌های سود سهام به کار بگیرند و از عرضه دلار وارداتی به بازار اجتناب می کنند و این در برخوردن تعادل بازار موثر بوده که باید مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:باتوجه به اینکه کشور درشرایط رکود اقتصادی قرار دارد و در بازارهای مختلف اقتصادی نرخ بازده مناسب وجود ندارد،با به وجودآمدن التهاب در بازار ارز بلافاصله سوداگری و سفته‌بازی در بازار ارز رونق می‌گیرد؛بنابراین بانک مرکزی باید موضوع افزایش تقاضای کاذب بازار ارز را مدیریت کند.

وی گفت: بانک مرکزی شرایطی را فراهم کرده که تمامی بانک‌ها و صرافی‌ها بتوانند در بازار ارز وجود داشته باشند تا بخشی از التهاب بازار ارز کنترل شود؛اما باید پذیرفت در این رابطه بانک مرکزی باید مدیریت موثرتر داشته باشد به دلیل اینکه بانک مرکزی از اقتدار لازم برای مدیریت بازار برخوردار است.

ارزش پول ملی کشور حدود 17 درصد کاهش یافته است

پورابراهیمی داورانی با بیان اینکه اگر التهابات بازار ارز کنترل نشود،تمامی زحمات دولت در زمینه مهار رشد نرخ تورم از بین  می رود افزود: در روزهای اخیر ارزش پول ملی کشور 17 درصد کاهش یافته است؛بنابراین دولت و بانک مرکزی باید تصمیمات قاطع اتخاذ کند.

دست‌هایی در کار است که فاصله‌ بین نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد را افزایش می دهد

وی گفت: نظر نمایندگان در مجلس این است که ورود بانک مرکزی در شرایط التهاب بازار ارز، یک امر بسیار مهم و ضروری است در موضوع تفاوت بین نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز آزاد نیز به نظر می‌رسد موضوع به نفع اقتصاد کشور نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌هایی در کار است که حتی می‌خواهد این فاصله‌ها بیشتر شود و دلیل آن ایجاد رانت و فساد اقتصادی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز افزود: با راه اندازی بورس ارز بخشی از تقاضاها برای دلار فیزیکی در بازار ارز به موضوع ابزارهای مالی که در دنیا وجود داد،تبدیل می شود.

راه‌اندازی بورس ارز یکی از راهکارها برای مدیریت بازار ارز

وی گفت: در بسیاری از کشورها بورس ارز راه‌اندازی شده است، از طریق ابزار مالی مبادلات ارزی انجام می‌شود بنابراین با راه‌اندازی بورس ارز به موضوع تقاضای کاذب در بازار ارز رسیدگی می‌شود و زمینه حذف مبادلات فیزیکی در بازار فراهم می‌شود و بازار به سمت بازارهای مشتقه می‌رود.

پورابراهیمی داورانی با تأکید برلزوم تک نرخ شدن ارز درکشور،گفت:بانک مرکزی باید موضوع یکسان سازی نرخ ارز را تعیین تکلیف کند.

اقدامات دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز کافی نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:روزگذشته مذاکراتی با رئیس بانک مرکزی درخصوص نوسانات بازار ارز انجام شد و توضیحات رئیس کل بانک مرکزی شنیده شد اما اقدامات دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز کافی نیست و با توجه به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسه مشترکی با وزیراقتصاد و رئیس بانک مرکزی درخصوص بررسی نوسانات بازار ارز برگزار خواهدشد تا به دولت کمک شود؛التهاب ایجاد شده در بازار ارز به خوبی مدیریت شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو