عصر بازار

طی ۶ماه اخیر رخ داد؛

افت ۱۹درصدی ارزش ریال در برابر دلار

عصر اعتبار- از زمان لغو تحریم ها و اجرای برجام، ارزش ریال ایران در مقابل دلار آمریکا ۱۹ درصد ارزش خود را از دست داده است.

افت ۱۹درصدی ارزش ریال در برابر دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، پول ملی ایران بار دیگر در مقابل دلار آمریکا با کاهش ارزش روبرو شد و به روند نزولی خود در مقابل دلار که از 6 ماه پیش به طرز قابل توجهی کلید خورده، ادامه داد. 

به نوشته این روزنامه، ریال ایران علیرغم برداشته شدن تحریم ها، 19 درصد ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. 

همچنین ساعاتی پیش ارزش ریال در برابر دلار به 4 هزار و 130 تومان رسید این درحالی است که این رقم برای ماه ژوئن 3 هزار و 460 تومان گزارش شده بود.

به گفته تحلیل گران اقتصادی، کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار از زمان انتخاب دونالد ترامپ و همچنین تهدید وی مبنی بر پاره کردن برجام شتاب بیشتری گرفته است. 

این در حالی است که میانجی‌گری بانک مرکزی ایران هم در این امر بدون اینکه توضیحی داده شود، کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک دلال ارز در تهران که خواست نامی از او برده شود، گفت:" پیش از این بانک مرکزی برای حفظ ارزش ریال، دلار به بازار تزریق می کرد اما این روند طی چند هفته اخیر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. "

همچنین با تشدید تحریم های جهانی علیه ایران در سال 2012 میلادی، تاثیر مخرب آن بر روی ریال کاملا نمود پیدا کرد و ارزش ریال ایران در برابر دلار به 3 هزار و 500 تومان رسید که این رقم در سال 2010 میلادی هزار تومان ثبت شده بود.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند، بسیاری از مسائل فعلی ایران به عدم بازگشت بانک‌های جهانی به ایران علیرغم رفع تحریم‌ها بر می‌گردد که این موضوع امنیت تجارت و قراردادهای سرمایه گذاری را سخت می‌کند. 

همچنان بانک‌های بزرگ بین المللی  از همکاری با ایران امتناع می ورزند که این رویه تا حدودی موجب جلوگیری از بازگشت پول نفت ایران می شود. 

البته بسیاری از بانک های جهانی به دلیل عدم شفاف بودن اقتصاد ایران و نیز ترس از جریمه شدن از سوی آمریکا به دلیل نقض تحریم ها، مایل به همکاری با ایران نیستند. 

در همین حال، نگرانی فعلی در ایران به بازگشت تورم بالا برمی گردد که واردکنندگان می بایستی برای قطعات صنعتی و کالاهای مصرفی مبلغ بیشتری را پرداخت کنند. 

همچنین این روند می تواند تاثیر وارونه ای بر روی عملکرد دولت روحانی که تلاش های او برای تحکیم روابط تجاری و نیز بهبود مدیریت اقتصادی است، داشته باشد. 

البته میزان تورم ایران از زمان انتخاب روحانی در سال 2013 میلادی با بیش از 40 درصد کاهش به 8.6 درصد رسیده است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو