عصر بازار

تاکید اتاق ایران به فعالان اقتصادی برای خریدوفروش ارز در بانک ها

عصر اعتبار- رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: زمانی که فعالان اقتصادی، واردکنندگان و صادرکنندگان برای تامین ارز به شبکه بانکی مراجعه کنند از مرجع مطمئن تری فعالیت های خود را انجام داده اند.

تاکید اتاق ایران به فعالان اقتصادی برای خریدوفروش ارز در بانک ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» از اتاق بازرگانی تهران، احمد صادقیان اضافه کرد: به دنبال ابلاغ «مجوز خرید و فروش ارز با نرخ بازار» در مرداد امسال، سازوکار لازم برای اجرایی کردن «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ بازار» فراهم و آمادگی ارائه خدمات ارزی با نرخ بازار توسط بانک ها ایجاد شده است.
وی افزود: براساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، این دستورالعمل باهدف انتقال و تمرکز فعّالیت‌های تجاری در بانک‌های کشور و نیز استفاده از ابزارهای متداول در تجارت بین‌المللی برای پرداخت و تسویه قراردادهای خارجی، صادر شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: آنچه مشخص اینکه در گذشته هم بانک ها چنین اقداماتی را انجام می دادند. اما طی سال های گذشته به دلیل وجود تحریم ها از این میان حذف شدند، بعضی از بانک ها هم برای باقی ماندن در این میدان خود دست به تاسیس صرافی زدند.
وی ادامه داد: گفته می شود که این دستور بانک مرکزی در جهت تک نرخی شدن ارز است. اگر چنین باشد که خیلی مطلوب فعالان اقتصادی خواهد بود. به هرحال الان تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی تفاوت فاحشی پیدا کرده است که باعث ایجاد فساد و رانت بیشتر خواهد شد.
صادقیان افزود: از طرف دیگر عده ای معتقدند ارائه قیمت دلار به قیمت آزاد در شبکه بانکی به معنی صحه گذاشتن روی قیمت هایی مثل قیمت 40 هزار ریالی فعلی است. اما در واقع باید گفت که تا به الان هم دولت همیشه از طریق صرافی ها در بازار دخالت می کرد. به این ترتیب در گذشته هم این اقدام را انجام می داده است، اما تفاوتش این است که الان از طریق شبکه بانکی این دخالت را انجام خواهد داد.
وی گفت: مساله دیگر درباره نرخ ارز این است که پایین بودن قیمت نرخ ارز مفید نیست. قیمت معقول ارز این است که معادل مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و نرخ کشورهای مورد معامله رشد پیدا کند که البته این اتفاق رخ نداده است. در حال حاضر هم آنچه که در این چند سال رخ داد، این بوده که نرخ ارز بالای 50 درصد فریز شده است. این در حالی است که با توجه به نرخ تورم 8.5 درصد و نرخ تورم کشورهای مورد معامله رشد حدود 5، 6 درصد نرخ معقولی به نظر می رسد که البته باید از ابتدا به مرور و کم کم رشد پیدا می کرد. اما الان اتفاقی که افتاده این است که این رشد قیمت دلار یک مرتبه و در مدت کوتاهی به وقوع پیوسته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران افزود: در طول سال هر ماه نیم درصد یا 6 دهم درصد رشد پیدا می کرد تا میزان تورم را پوشش می داد. به هرحال فریز شدن نرخ ارز نگرانی هایی را ایجاد می کند، این که یک مرتبه مانند سال 91 شوکی به بازار وارد شود. به این ترتیب باید مراقب بود تا نرخی که اعمال می شود متناسب با تورم رخ دهد. شوک یک مرتبه برای رشد قیمت ارز برای تولید داخلی و صادرات مشکل ایجاد می کند و همین شوک به بازار تحمیل خواهد شد.
بانک مرکزی دو روز گذشته در اطلاعیه ای از فعالان اقتصادی دعوت کرد به منظور تامین ارز مورد نیاز خود، به بانک های دارای مجوز فعالیت ارزی مراجعه کنند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی