عصر بازار

درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم از درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت فقط حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و ۳۹ هزار میلیارد تومان آن به خزانه بازنمی‌گردد که این خود یک تخلف قانونی است.

درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حمیدرضا حاجی بابایی- رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم و نماینده مجلس در یک برنامه تلویزیونی رده از تخلف قانونی در درآمدهای یارانه‌ای برداشت و گفت: حدود 80 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت می‌شود و فقط حدود 35 هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن به خزانه بازنمی گردد.

حاجی‌بابایی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده از 3 محور پژوهشی در مورد درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال 1395،هر یک از محورها درآمدهای دولت را حدود 78 و 77 هزار میلیارد تومان  برآورد کرده‌اند و بررسی‌های به‌عمل‌آمده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها ،حدود 80 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

او گفت: درواقع حدود 80 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت شده  که 7 هزار میلیارد تومان آن مالیات است و فقط حدود 35 هزار میلیارد به مردم پرداخت می‌شود که در جمع تقریباً 41700 میلیارد تومان می‌شود.

این نماینده مجلس گفت : بر اساس درآمد به‌دست‌آمده و مبلغ پرداختی یارانه‌ها به عموم مردم حدود 39 هزار میلیارد تومان آن به خزانه بازنمی‌گردد که این خود یک تخلف قانونی است و درآمدها قبل از واریز به خزانه خرج  می‌شود.

بابایی گفت: در سال 1389 قیمت بنزین حدود 100 تومان بوده که امسال به 1000 و 1200 تومان رسیده است   که میانگین قیمت بنزین در سال 1395 درواقع 1700 تومان است . علاوه بر بنزین از گاز مایع ،نفت سفید،نفت گاز، گاز،برق و ... کسب درآمد می‌کند که این درآمد بر اساس قانون به‌حساب خزانه دولت  باید واریز شود که از این واریزی 50 درصد آن  به‌صورت نقدینگی به مردم پرداخت می‌شود (45 هزار و 500 تومان) ، 30 درصد به واحدهای تولیدی تعلق دارد و 20 درصد باقی‌مانده آن در صورت گرانی به کارمندان پرداخت می‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: بر اساس این پرداختی‌ها به هر فرد 45 هزار و 500 تومان یارانه پرداخت می‌شود که این مبلغ در طول این چند سال نه تنها  افزایش پیدا نکرده بلکه ارزش آن حدود 8 هزار تومان کاهش پیداکرده است.

حاجی بابایی بابیان اینکه برنامه هدفمندی یارانه‌ها یک برنامه پنج‌ساله است و  تا امروز کسی نگفته درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها چقدر است ، افزود: این رقم در سال 95 حدود 80 هزار میلیارد تومان و در سال قبل 69 هزار میلیارد تومان بوده است که فقط حدود 35 هزار میلیارد تومانش به مردم پرداخت می‌شده و رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان به توسعه شهری اختصاص می‌یافته است.

حاجی بابایی ادامه داد: تاکنون عوامل تولید نمی‌گذاشتند مازاد این درآمد به‌حساب خزانه واریز شود.

وی افزود : او با ابراز تأسف به سهم مردم از یارانه‌ها افزود: از اجرای این طرح تاکنون سهم هر فرد 45 هزار و 500 تومان بوده که با توجه به افزایش تورم سالانه قدرت این مبلغ فقط هشت هزار تومان است، این در شرایطی است که هزینه برق مصرفی مردم از زمان شروع پرداخت یارانه‌ها حدود پنج برابر شده است، این یعنی عدم تطابق برنامه‌های مدیریتی دولت.

رئیس کمسیون تلفیق مجلس ادامه داد: برای رفع مشکلات این‌چنینی باید درآمدها شفاف و نظارت‌ها دقیق‌تر گردد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی