عصر بازار

خوانساری عنوان کرد؛

خروج کامل از رکود تا اواسط سال آینده

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به تک رقمی شدن تورم گفت: خروج کامل از رکود تا اواسط سال آینده رخ می دهد.

خروج کامل از رکود تا اواسط سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از مهر، مسعود خوانساری در مراسم رونمایی از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه گفت: تلاش سه و نیم سال دولت بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرده و اکنون تورم تک رقمی شده و موضوع خروج از رکود هم که یکی از عوامل موثر در کشور بود، در نیمه دوم سال و سال آتی خروج از رکود به صورت کامل انجام می شود. 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به پتانسیل های اقتصاد ایران و نیز مشکلات بحران های ارزی و مالیاتی و ساختاری از عواملی است که نمی گذارد پیشرفت رخ دهد.

وی تصریح کرد: تمام اعتبارات و بودجه ها به دولت اختصاص می یابد و علیرغم افزایش خوب درآمدهای نفتی، هیچ گاه  بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفت؛ بخش خصوصی را نیز بنگاههای کوچک و متوسط تشکیل می دهند و درصد بالایی از ارزش افزوده را در اختیار دارند بنابراین هر چقدر به این بنگاهها کمک شود، در واقع به اقتصاد نیز یاری رسانده می شود.

وی اظهار داشت: یکی از بحران های اقتصادی کشور اشتغال است که سرمایه گذاری در بنگاههای کوچک و متوسط می تواند این مشکل را حل کند این در حالی است که مجوزهای کسب و کار، بسیار پیچیده است و دولت و اتاق باید تلاش کنند هر چه سریعتر مجوزهای زاید را بردارند.

به گفته خوانساری، تامین مالی این بنگاهها نیز مهم است که البته اقتصاد ایران بانک محور است و تسهیلات بزرگ به بنگاههای بزرگ اختصاص می یابد و بنگاههای کوچک در تامین مالی مشکل دارند.

وی افزود: عمده اعضای اتاق، بنگاههای کوچک و متوسط هستند که می توانند با فرابورس همکاری خوبی داشته باشند. در اتاق آمادگی کامل برای همکاری با فرابورس داریم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: امید می رود راه اندازی صندوق های جسورانه باعث رونق اشتغالزایی شود.

90درصد شرکتها، کوچک و متوسط هستند

همچنین امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس گفت: بیش از ٩۰ درصد از شرکتهای ثبت شده در کشور را شرکتهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند در حالی که این بنگاهها در تولید ناخالص داخلی سهم کمتر از ظرفیتهایشان دارند؛ بر این اساس از آنجا که پوشش کامل تقاضاهای مالی تمامی بنگاههای اقتصادی از طریق ساز و کارهای بازار سرمایه از جمله مهمترین اهداف فرابورس است، تلاش شده تا بازاری ویژه در راستای فراهم کردن دسترسی عموم بنگاههای کوچک و متوسط به بازار سرمایه طراحی کرده است.

وی افزود: در بازار شرکتهای کوچک و متوسط بنگاههای اقتصادی پس از کسب حد نصاب های موردنظر در فرابورس ایران پذیرش می شوند و ضمن برخورداری از تمامی مزایای شرکتهای پذیرش شده در بازار سرمایه از مزیت های ویژه این بازار نیز بهره می برند.

همچنین علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: واحدهای دارای پروانه بهره برداری ٨٨ هزار بنگاه است که بالغ بر ٩٥ درصد آن بنگاههای کوچک و متوسط هستند، به نحوی که در حوزه بنگاههای کوچک ارزش تولیداتی معادل هفده درصد تولید کشور است.

وی افزود: در سال جاری برای حمایت از آن بنگاهها، یک نظرسنجی انجام شد که عمده مشکلات آنها به تامین نقدینگی برمی گردد؛ در حالی که عمده آنها در تامین مالی به بازار پول برمی گشت. اکنون چهار واحد صنعتی کوچک و متوسط در فرابورس پذیرش شده اند.

وی افزود: ورود به بازار سرمایه از الزامات تحول در این بنگاهها است که اکنون فرصت فراهم شده و استقبال خوبی در انتظار است.

صندوق های جسورانه، کمک به شفاف سازی اقتصادی

بر اساس این گزارش ، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم با تقدیر از تحولات بازار سرمایه گفت: تمامی شرکتهای بازار سرمایه سمت طراحی بازار هستند و در سوی دیگر کارگزاران و شرکتهای تامین سرمایه قرار دارند و با هم هماهنگ عمل می شود. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: فرابورس به شرکتهای دانش بنیان خیر مقدم می گوید و معتقد است که دانش هم باید قیمت‌گذاری شود و ارزش آن را پاس بدارد. 

وی تصریح کرد: باید برای شرکتهای دانش بنیان در تامین مالی کمک شود و البته راه اندازی صندوق های جسورانه نیز به شفافیت اقتصاد کمک می کند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه فقط به سایز و اندازه توجه نمی کند بلکه به رشد نیز نگاه می کند وبرابر آنها هم برنامه دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم طی سخنانی گفت: باید به تجاری سازی حوزه علم دست یابیم، وقتی بورس ایده در اقتصاد آغاز به کار کرد ولی امروز شروع یک حرکت موفق در اقتصاد ایران است.

وی افزود: جوایز صادراتی برای شرکتهای دانش بنیان به صورت ویژه پرداخت می شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو