عصر بازار

طیب نیا:

اولویت پرداخت مطالبات بخش خصوصی با وجه نقد

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بدهی دولت و شرکت های دولتی بسیار بیشتر از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم مطرح شد.

اولویت پرداخت مطالبات بخش خصوصی با وجه نقد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی طیب نیا دوشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران افزود: در ابتدای دولت یازدهم گزارشی به مجلس خبرگان ارایه و بدهی دولت و شرکت های دولتی ١٥۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد؛ در آن زمان نگران بودیم که مبادا عدد را زیاد گفته باشیم اما بعدا متوجه شدیم که مبلغ بدهی بسیار بیشتر است.
وی بدون اشاره به مبلغ دقیق بدهی گفت: «با این حال نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی بالا نیست و عدد مطلق بدهی ما نسبت به تولیدناخالص داخلی بزرگ نیست.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز گفت: ما نمی خواهیم به پیمانکاران اجحاف کنیم.
وزیر اقتصاد افزود: تمایل داریم ابتدا مطالبات بخش خصوصی را با وجه نقد پراخت کنیم یا در نهایت اوراق را در بازار سرمایه به پول تبدیل کنیم و پول آن را به پیمانکاران بدهیم.
وی ادامه داد: در صورتی که این روشها امکانپذیر نباشد، در نهایت از اوراق خزانه برای جبران نوسانات در فصول یک سال استفاده می کنیم.
طیب نیا افزود: اوراق خزانه اسلامی حتی نیاز به طرح شدن در بودجه سالیانه ندارد و می توان در فصل تابستان ارایه و در فصل زمستان آن را جبران کرد.
وی گفت: البته در انتشار اوراق، مباحث مختلف را مورد توجه قرار می دهیم زیرا اگر انتشار اوراق از میزان مشخصی بیشتر شود، افزایش نرخ سود را بدنبال خواهد داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نرخ سود بین بین بانکی در ابتدای دولت حدود ٢٨ درصد بود که این رقم اکنون به ١٧ درصد رسید.
وی اضافه کرد: در پرداخت مطالبات، اولویت ما ابتدا پیمانکاران و سپس سیستم بانکی است.

** مصرف بخشی از درآمدهای کنونی نفتی در 2سال گذشته
وی افزود: هرچند یک میلیون بشکه به صادرات نفت ما اضافه شده است اما نباید فراموش کنیم که در 2 سال گذشته سال های سختی را پشت سر گذاشته ایم و بخشی از درآمد کنونی در 2 سال گذشته مصرف شده است.
وی با تاکید بر اینکه در دوران کاهش قیمت نفت، ایران بهترین عملکرد را در کشورهای نفتی داشته است، گفت: عربستان ٣٥۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره خود برداشت و قطر نیز ١۰ میلیارد دلار در بازارهای بین المللی اوراق منتشر می کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی