عصر بازار

مدیر گروه بانکداری اسلامی:

عدم دریافت کارمزد موجب افزایش نرخ سود می‌شود

عصر اعتبار- مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: نرخ سود تسهیلات زمانی کاهش می‌یابد که وضعیت کارمزدها بهبود پیدا کند.

عدم دریافت کارمزد موجب افزایش نرخ سود می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بهای تمام شده پول، یکی از عواملی که در تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی نقش مستقیم دارد. عوامل تاثیر‌گذار در قیمت تمام‌شده پول در بانک‌ها به دو دسته مستقیم و غیر‌مستقیم تقسیم می‌شود. هزینه‌های اداری‌ و حقوق کارکنان‌ از جمله عوامل مستقیم و استهلاک املاک از عوامل غیر‌مستقیم و تاثیر‌گذار در قیمت تمام شده پول در بانک‌ها محسوب می‌شود.

در حال حاضر بهای تمام شده پول در نظام بانکی بالاست و بانک‌ها از محل فعالیت عملیاتی خود یعنی واسطه گری مالی به سود دست پیدا نمی‌کنند و به فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش ملک و بنگاه داری رو آورده اند.

دریافت کارمزد از خدمات بانکی در ایران متداول نیست

در این راستا کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بانک‌ها به دلایل گوناگون نمی‌توانند از خدماتی که ارائه می‌کنند کارمزد دریافت کنند و در بانکداری کشور موضوع کارمزد چندان متداول نبوده و هزینه‌ها از مابه التفاوت نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات فراهم می‌شود.

وی با بیان این که هزینه‌های بانک‌ها بالاست، تصریح کرد: زمانی که تعداد شعب افزایش پیدا می‌کند به طور طبیعی تعداد پرسنل نیز بیشتر می‌شود و همین امر باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

دارایی بانکها قابلیت نقد شدن ندارد

ندری با تاکید بر این که هزینه‌های اداری و عملیاتی بانک‌ها برای انجام امور روزمره بالاست گفت: هم اکنون دارایی‌هایی‌که از سوی بانک‌ها خریداری شده، قابلیت نقد شدن ندارند و منابع سپرده گذاران به صورت مطالبه معوق درآمده که قابل برگشت نیستند.

مدیرگروه بانکداری اسلامی گفت: زمانی که بانک با مشکل مالی مواجه می‌شوند برای رفع آن باید هزینه زیادی را بپردازد .

دریافت کارمزد بانکی رو به گسترش است

وی ادامه داد: در گذشته بانک‌ها به صورت سنتی فعالیت می‌کردند و از گرفتن کارمزد منع شده بودند اما در حال حاضر کم کم برای نقل و انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند اما باید دقت داشت تا میزان این کارمزد به صورت شرعی و حقوقی مشخص و به درستی اعلام شود.

ندری خاطر نشان کرد: ضمن آن که در گذشته برای پیامک‌های بانکی جهت واریز و برداشت، پولی با عنوان کارمزد دریافت نمی‌شد اما در حال حاضر بانک‌ها بابت پیامک‌های کوتاه مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند که در صورتی که این موضوع رواج پیدا کند در کاهش بهای تمام شده پول مؤثر خواهد بود.

عدم دریافت کارمزد موجب افزایش نرخ سود تسهیلات می‌شود

وی با بیان اینکه عدم دریافت کارمزد موجب افزایش نرخ سود تسهیلات خواهد شد، افزود: نرخ سود تسهیلات زمانی کاهش می‌یابد که وضعیت کارمزدها بهبود پیدا کند.

ندری خاطر نشان کرد: تفاوت 5 تا 6 درصدی بین نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات، عدد زیادی است. این در حالی است که این میزان در کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر است و هزینه های اداری نیز در کشورهای دیگر کمتر است .

وی با تاکید بر این که بانک‌ها تاکنون مدیریت درستی بر بخش دارایی و بدهی خود نداشته‌اند گفت: دارایی‌هایی که بانک‌ها خریداری کرده‌اند با منابع سپرده گذاران بوده که قابلیت نقد شدن نیز ندارد. این مسئله باعث شده تا بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه شوند.

ندری در خاتمه گفت: مدیریت ناصحیح دارایی‌ها از سوی بانک‌ها، افزایش روزمره هزینه‌های اداری به دلیل داشتن شعب مختلف و ازدیاد کارمندان و هزینه‌های نادرست و هزینه‌هایی که بانک‌ها بابت تبلیغات و همایش‌ها می‌پردازند از جمله مواردی است که در افزایش قیمت تمام شده پول در بانک‌ها مؤثر است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو