عصر بازار

دولت قادر به تک‌نرخی کردن ارز و تأمین نیاز بازار نیست

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: روند افزایش قیمت ارز مبین آن است که دولت قادر به تک نرخی کردن ارز نیست زیرا اگر قادر به این کار بود باید می‌توانست نیاز بازار را تأمین کند.

دولت قادر به تک‌نرخی کردن ارز و تأمین نیاز بازار نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سید‌‌رضی حاجی آقا‌‌میری گفت: افزایش قیمت دلار ناشی از عدم توانایی دولت در پاسخ دادن به نیاز متقاضیان ارز است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت دلار از ابتدا قابل پیش‌بینی بود، افزود: وضعیت ارزی کشور به گونه‌ای نیست که بتوان مایحتاج ارزی را تأمین کرد و کنترل قیمت آن با ارز نفتی هم که کار صحیحی نیست، نتیجه‌اش همین افزایش قیمت دلار در بازار است.

وی تصریح کرد: در قانون برنامه چهارم توسعه و قوانین بعد از آن آمده است که هر سال باید معادل مابه‌التفاوت نرخ تورم خارجی و داخلی قیمت دلار افزایش یابد، تا دچار بحران نشویم، اما این استراتژی نه در دولت‌‌های قبلی و نه در دولت فعلی انجام نشده است.

حاجی آقا میری بیان داشت: پایین نگه داشتن تصنعی قیمت ارز موجب این گونه بحران‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این روند تا زمانی که دولت نتواند از طریق ورود ارز به بازار، قیمت را کنترل کند، ادامه دارد.

وی گفت: عدم پرداخت ارز به واردکنندگان و لغو مجوز واردات هم یک راه موقتی برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت ارز است.

حاجی آقا میری تصریح کرد: برای دستیابی به نتایج مطلوب در اقتصاد و رشد اقتصادی بالا و منهای نفت باید نرخ ارز واقعی باشد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز صادرات را تقویت می‌کند، گفت: نرخی که برای صادرات مقرون به صرفه است، آن نرخی نیست که دولت با فشار به بازار ارز نگه داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با روند افزایش قمیت ارز، امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود دارد، گفت: روند افزایش قیمت ارز مبین آن است که دولت قادر به تک نرخی کردن ارز نیست، زیرا اگر قادر به این کار بود، باید می‌توانست نیاز بازار را تأمین کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی