عصر بازار

اقتصاد بدون پول نقد اولویت دولت هند

بیسوادی و ضریب پائین اینترنت مهمترین مانع

عصر اعتبار- دولت هند در راستای مبارزه با پول سیاه و شفاف سازی پرداخت های مالی ،تبلیغات گسترده ای را برای تشویق مردم به خرید های اینترنتی با استفاده از کارت های اعتباری برای تحقق اقتصاد بدون پول نقد آغاز کرده است.

اقتصاد بدون پول نقد اولویت دولت هند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'مودی 'برای دستیابی به این هدف اقدام به ارائه مشوق ها ،رفع محدودیت ها و کاهش مالیات برای تشویق مردم به خرید های اینترنتی و دستیابی به اقتصاد بدون پول نقد در نظر گرفته است .
کارشناسان اقتصادی،بیسوادی بیش از نیمی از مردم،پائین بودن ضریب نفوذ اینترنت و نداشتن برق در بسیاری از روستاها را مهمترین مانع در دستیابی به این هدف بزرگ دولت می دانند.
نخست وزیر هند هشتم نوامبر(18 آبان ) در پیام فوری تلویزیونی اعلام کرد که اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای را از گردش پولی خارج می کند.
'مودی'، دلیل این تصمیم فوری را مبارزه با اسکناس های تقلبی ، پول سیاه و تروریسم بر اقتصاد عنوان کرد.
به گفته صاحبنظران، هرچند این اقدام دولت فشار زیادی به مردم ،فعالان اقتصادی و کاهش اشتغال در کوتاه مدت وارد کرد ولی در صورتی که دولت بتواند ازعهده این کار بزرگ برآید تاثیرات زیادی در شفاف سازی عملکرد مالی افراد و رونق اقتصادی ایجاد می شود.
کارشناسان اقتصادی ،اقدام دولت در گسترش بانکداری اینترنتی و پرداخت های غیر نقدی را یکی از اقدامات موثر برای شفاف سازی می دانند و درعین حال معتقدند تا زمانیکه دسترسی بخش زیادی از مردم به اینترنت فراهم نشود،موفقیت این طرح مهم باتردید مواجه خواهد شد.
دولت هند از سالها پیش برای فراهم کردن زیر ساخت های اینترنتی ، طرح هوشمند سازی یکصد شهر این کشور را با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در دستور کار خود قرار داده است .
هرچند این اقدام مهمی برای تامین اینترنت و دیگر نیازهای شهرهای مدرن محسوب می شود ولی اجرای این طرح نیز سالها به طول می انجامد.
به گفته صاحبنظران اقتصادی ،هند هرچند با داشتن 350 میلیون کاربر اینترنتی پس از چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده ولی همچنان بیش از 900 میلیون نفر از جمعیت این کشور از دسترسی به اینترنت محروم هستند.
براساس جدیدترین گزارش مشترک اتاق های بازرگانی و صنایع هند وسازمان صنایع 'دلویت' اگر چه هند دومین جمعیت بزرگ کاربران اینترنتی جهان را دارد ولی همچنان 950 میلیون نفر ازجمعیت کشور دسترسی به اینترنت ندارند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است با وجود بسته های ارزان اینترنتی و کاهش دائمی قیمت گوشی های تلفن همراه به علت فراهم نشدن زیرساخت ها بسیاری از مردم همچنان به اینترنت دسترسی ندارند که این امر موفقیت دولت برای ترویج بانکداری الکترونیکی و خریدهای اینترنتی را با مشکل مواجه می کند.
کارشناسان اتاق بازرگانی و صنایع هند با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت بخش خصوصی در گسترش اینترنت اعلام کردند به منظور افزایش سواد دیجیتالی در هند ،آموزش ها باید از سطوح مقدماتی در مدارس و دانشگاهها آغاز شود.
در بخش دیگری از این گزارش توصیه شده است که دولت باید از بخش خصوصی کمک بیشتری برای توسعه زیرساخت های دیجیتالی بگیرد و چارچوب مشخص برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در آموزش مهارت های انسانی ایجاد کند.
به گفته این کارشناسان باید شرکت های خصوصی در طراحی نرم افزارهای اینترنتی نیازهای مردم را برطرف کنند.
اتاق های بازرگانی و صنایع هند در ادامه این گزارش،نگرانی از نقض حریم خصوصی و جرایم اینترنتی را از دلایل گسترش تکنولوژی های دیجیتالی در این کشور بیان شده و خواستار ترغیب هرچه بیشتر مردم به استفاده از ابزارهای دیجیتالی ، اقدامات آگاهی دهنده و آموزش در خصوص امنیت سایبری وحفظ اطلاعات در اینترنت شده است .

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو