عصر بازار

عضو اتاق تهران:

تامین ارز از بانک به شفاف‌سازی اقتصاد کمک می‌کند

عصر اعتبار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره راهکار بانک مرکزی برای تامین ارز به قیمت بازار از بانک ها گفت: ورود شبکه بانکی به موضوع تامین ارز به شفاف‌سازی اقتصاد کمک می‌کند.

تامین ارز از بانک به شفاف‌سازی اقتصاد کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بانک مرکزی دو روز پیش در اطلاعیه ای از فعالان اقتصادی دعوت کرد برای تامین ارز مورد نیاز خود، به بانک های دارای مجوز فعالیت ارزی مراجعه کنند.
مهدی شریفی نیک‌نفس در این زمینه اعلام کرد: قرار است فعالان اقتصادی به دعوت بانک مرکزی برای تامین ارز خود به قیمت بازار به شبکه بانکی مراجعه کنند. در همین زمینه سازوکار لازم برای اجرای «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خریدوفروش ارز به نرخ بازار» فراهم و آمادگی ارایه خدمات ارزی با نرخ بازار توسط بانک‌ها ایجادشده است.
شریفی نیک‌نفس اضافه کرد: بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است این اقدام با هدف انتقال و تمرکز فعالیت‌های تجاری در بانک‌های کشور و نیز استفاده از ابزارهای متداول در تجارت بین‌المللی برای پرداخت و تسویه قراردادهای خارجی، صادر شده است.
این فعال اقتصادی افزود: آنچه در این میان در حال رخ دادن است، اقدام خوب و مطلوبی است. هرچقدر شفاف‌سازی رخ دهد و نقل و انتقالات در کانال رسمی قرار بگیرد اقدام مطلوب‌تری خواهد بود. زیرا به‌این‌ترتیب از اقتصادهای زیرزمینی هم جلوگیری می شود. در این سیستم فعالان اقتصادی می‌توانند براحتی روند اقتصادی را پیگیری کنند، البته به شرطی که همه در این سیستم قرار گیرند.
وی ادامه داد: مساله مهم بعدی در این زمینه شیوه اجراست. باید این روند دقیق و راحت صورت بگیرد. به‌طور مثال این‌گونه نباشد که برای چند روز یا مدتی بانک‌ها اعلام کنند ارز ندارند و فعال اقتصادی مجبور شود ریال پرداخت کند و با فاصله زمانی، ارز موردنیاز خود را دریافت کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: گفته می‌شود که این اقدام می‌تواند همسو با تک‌نرخی شدن ارز باشد که در این صورت، اتفاق بهتری می افتد.
وی ادامه داد: این اقدام بانک مرکزی باعث می‌شود فساد به حداقل برسد و سودها و پول‌های نامتعارف و هنگفتی که جابجا می‌شود در چارچوب قانون قرار بگیرد اما باید این روند آن‌قدر تسهیل شده باشد که همه فعالان اقتصادی با اشتیاق به این سو بروند.
وی گفت: نباید طوری باشد که راه‌های دیگر بسته شوند و فقط این راه باقی بماند و با مشکلات و بروکراسی‌های وقت‌گیر، دست‌اندازی در مسیر فعالیت فعالان اقتصادی باشد. بنابراین شیوه اجرای این اقدام مهم است و باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو