عصر بازار

دو بال مدیریت نوسان دلار

عصر اعتبار- اشباع خرید دلار، روز چهارشنبه مشهودتر شد تا بهای این ارز به زیر مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان برود. در پنجمین روز هفته، دلار با ۴۰ تومان کاهش به قیمت ۴ هزار و ۹۵ تومان رسید.

دو بال مدیریت نوسان دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، در هشتمین روز دی ماه، تعداد فروشندگان ارزی در بازار زیاد و شمار خریداران پایین بود، امری که برخی فعالان آن را نشانه اشباع قیمت شاخص ارزی دانستند. به گفته شماری از بازیگران بازار، روز چهارشنبه چراغ اول کاهش قیمت‌ها را بازارساز روشن کرد و با مداخله و عرضه ارز زمینه افت را فراهم کرد. در واقع بال اول مدیریت نوسان قیمت دلار در پنجمین روز هفته که همان مدیریت سقف قیمت بازار بود، به درستی انجام گرفت. در ابتدای روز، بازارساز ارزی در برابر افرادی که قصد داشتند با ایجاد هیجان قیمت‌ها را دچار نوسان افزایشی کنند، ایستادگی کرد و با عرضه کلان و خرد و با فاصله مناسب از قیمت بازار، سقف قیمت دلار را مدیریت و از بروز نوسان هیجانی افزایشی جلوگیری کرد.

منتها پس از اینکه قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت، بال دوم لازم جهت مدیریت نوسان که همان مدیریت کف قیمت برای دلار بود، همراه بال نخست نبود. پس از اینکه قیمت دلار تا محدوده 4 هزار و 110 تومان پایین رفت، تعداد زیادی از معامله‌گران احساس کردند شاخص ارزی توان رشد بیشتری را ندارد. در نتیجه این عده نیز تصمیم گرفتند در موقعیت فروش قرار بگیرند. با افزایش تعداد فروشنده‌ها، خریداران بازار نیز تا حدی عقب‌نشینی کردند و این امر موجب شد که قیمت بدون معامله خاصی به زیر مرز 4 هزار و 100 تومان برود. حتی قیمت دلار تا ابتدای محدوده 4 هزار و 80 تومان نیز پایین رفت. در این شرایط به‌نظر می‌رسید که بازارساز برای مدیریت نوسان، کف قیمت مشخصی را تعریف نکرده است؛ چراکه به‌طور معمول انتظار آن است که قیمت در یک روز نسبتا عادی نهایتا 25 تومان افت کند.

به گفته فعالان، همان‌طور که بازارساز برای روند افزایشی سقفی تعیین کرده بود، برای روند کاهشی نیز نیاز است که کف قیمتی تعیین کند تا مدیریت نوسان به‌طور کامل صورت گیرد. اگر بازارساز چند روز بتواند قیمت دلار را در دامنه نوسانی 20 تا 25 تومانی مدیریت کند، از تعداد دلالان و حجم معاملات آنها کاسته خواهد شد. در واقع، معامله‌گران ارزی تنها به دنبال کسب سود از نوسانات کاهشی و افزایشی هستند و مدیریت نوسان موجب ناامیدی و کناره‌گیری این دسته خواهد شد. به گزارش دنیای اقتصاد، در چنین شرایطی، اگر حبس بازه‌ای قیمت دلار رخ بدهد و بازارساز بتواند قیمت را در یک کف و سقف مشخص مدیریت کند، ثبات در بازار پایدار خواهد شد.

در شرایطی که شماری از فعالان، باور دارند افت قیمت دلار همسو با عرضه بازارساز ادامه خواهد یافت، عده دیگری در بازار معتقد به بازگشت قیمت‌ها هستند. دسته دوم معتقدند، شماری از معامله‌گران روز چهارشنبه از بازار کناره‌گیری کرده‌اند تا با رسیدن قیمت به کف، بار دیگر در موقعیت خریدار وارد بازار شوند و قیمت را دچار نوسان کنند. در واقع، این عده بخشی از شدت گرفتن افت روز چهارشنبه را ناشی از استراتژی این دسته از معامله‌گران دانستند. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با 13 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان رسید. این افت در حالی صورت گرفت که گروهی از فعالان خبر از احتیاط در بازار سکه می‌دهند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو