عصر بازار

هجمه تقاضای هیجانی، موجب نوسانات شدید نرخ ارز شده است

عصر اعتبار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هجمه تقاضای هیجانی را یکی از دلایل نوسانات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: زمانی که تقاضا برای فیزیک پول (اسکناس) افزایش پیدا می کند قیمت هم افزایش می یابد.

هجمه تقاضای هیجانی، موجب نوسانات شدید نرخ ارز شده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، عباس آرگون با تاکید بر اینکه این فضا باید آرام شود، گفت: یک سری افراد که شغلشان ارتباطی به ارز ندارد الان به دنبال خرید ارز رفته اند و این امر نوسانات نرخ ارز را در بازار تشدید کرده است.
وی با اشاره به اینکه بازار ارز از روز گذشته رو به آرامی رفته است، گفت: ما یک تجربه برای افزایش قیمت ارز در سالهای گذشته داریم که در آن سال قیمت ها به یکباره افزایش پیدا کرد؛ اکنون برخی ها فکر می کنند دوباره همان شرایط پیش آمده است و شاید همان اتفاق مجددا تکرار شود؛ در این شرایط، کسانی که به ارز نیاز ندارند هم نقدینگی شان را از بانک بیرون می کشند و به سمت خرید اسکناس ارز می برند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: اسکناس معمولا محدود است و عمدتا منابع در حساب ها هستند؛‌ به عنوان مثال، نقدینگی ما در بانک ها نزدیک به یک میلیون و 200 هزار میلیارد تومان است اما بابت آن چقدر اسکناس چاپ شده است؟
وی ادامه داد: در بحث دلار هم همین مساله وجود دارد؛ وقتی تقاضا برای فیزیک پول افزایش پیدا می کند قیمت هم افزایش پیدا می کند؛ ‌افرادی که به ارز نیاز ندارند هجمه می کنند و این تقاضا خودش محرکی برای افزایش قیمت بیشتر می شود.
آرگون البته با تاکید بر اینکه قیمت ارز را نباید سرکوب کرد، گفت: باید به دنبال واقعی کردن ارز باشیم؛ دولت باید به سمتی حرکت کند که قیمت ارز به مرور واقعی شود.
وی گفت: افزایش قیمت نباید به یکباره اتفاق بیافتدٰ بلکه باید هر ساله و به مرور، مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: فعالان اقتصادی از بی ثباتی و نوسانات شدید نرخ ارز متضرر می شوند؛ اگر به مرور این نرخ تعدیل و مدیریت شود قطعا توان رقابت کالاهای داخلی در بازارهای بین المللی هم حفظ می شود.

** تشدید تقاضاهای کاذب و نوسانات نرخ ارز
رییس اسبق کانون صرافان نیز پیش از این با تاکید بر اینکه نوسان های ایجاد شده در بازار ارز ناشی از رفتارهای هیجانی و تشدید تقاضاهای کاذب در بازار است، واقعی نبودن نرخ ارز را سبب بروز تقاضاهای کاذب در بازار دانست.
«اصغر سمیعی» افزود: در واقع اگر قیمت ارز تقریباً واقعی، بانک ها مورد اعتماد مردم و عرضه و تقاضا هم آهنگ باشند، دیگر هیچ دلال و بورس بازی نمی تواند بازار را آشفته کند.
قیمت ارزهای عمده بویژه دلار در هفته های اخیر در بازار آزاد با رشد همراه شده بگونه ای که قیمت دلار به کانال 41 هزار ریالی وارد شده است.
به گفته «صمد کریمی» مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزایش تقاضای تجاری و مسافرتی، رشد نرخ حواله درهم امارات و افزایش فعالیت دلالان بازار ارز کشور، از جمله دلایل موج اخیر رشد قیمتها در بازار ارز است.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تلاش کرده است قیمت ارز را در دامنه‌ای مجاز و براساس عوامل بنیادین کنترل و مدیریت کند، پیش بینی کرد با ورود ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بویژه پتروشیمی ها به بازار، قیمت ها روند نزولی در پیش گیرد.
به عقیده مسئولان بانک مرکزی، تقویت دلار در بازارهای جهانی، رشد 25صدم درصدی نرخ بهره کلیدی آمریکا و بدنبال آن کاهش قیمت جهانی طلا از جمله عوامل خارجی رشد قیمت ارز است زیرا کاهش قیمت جهانی طلا با رشد تقاضا برای خرید ارز از سوی دارندگان و پوشش ریسک دارایی های خود بر بازار داخلی اثر می ‌گذارد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو