عصر بازار

برندگان و بازندگان اقتصاد ۲۰۱۶

عصر اعتبار- درآخرین روز سال ۲۰۱۶ سه از ۱۰ اقتصاد برتر دنیا در در شرایط بدتری نسبت به ابتدای سال قرار دارند، شرایطی که سبب شده ، خودشان را سرزنش کنند.

برندگان و بازندگان اقتصاد ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به  نقل از خبرآنلاین، دو رفراندوم و یک تجربه بی‌سابقه در سیاست پولی تصویر نامشخصی از 2017 پیش روی سه کشور قرارداده است.

آنها اینجا هستند و آنچه اتفاق افتاده بدین شرح است:
بریتانیا
اولین تکانه به اقتصاد دنیا امسال در 23 ژوئن افتاد، وقتی که مردم بریتانیا رای به ترک اتحادیه اروپا دادند. رفراندوم برگزیت به سرعت بر اقتصاد جهان تاثیر گذاشت و همه چیز را درهم شکست.اگرچه به زودی همه چیز به جای خود برگشت، اما ارزش پول بریتانیا بزرگترین ریزش خود را شاهد بود.
ارزش پوند به کمترین میزان خود در 30 سال گذشته در برابر با دلار رسید.با وجودی که حالا این ریزش ثابت مانده، اما هنوز ارزش پوند 18 درصد کمتر از زمان برگزیت است و باعث شده که افزایش هر روز قیمت کالاها نرخ تورم را در سال آینده افزایش دهد.با این حال بیشترین صدمه ای که مشخص است اقتصاد بریتانیا با آن مواجه خواهد شد،شرکای تجاری این کشور است و ترس شرکت ها که ممکن است همکاران تجاری شان را در این کشورها از دست بدهند.
بریتانیا همیشه یکی از بالاترین نرخ های رشد را در بین کشورهای عضو G7 داشته است،اما این اقتصاد اکنون پایین ترین پیش بینی رشد نسبت به 7 سال گذشته و در آستانه 2017 دارد.
هند
چه اتفاقی افتاده وقتی کشوری که با پول نقد زنده است،ناگهان تصمیم می گیرد که مبادلات پولی با اسکناس را ممنوع کند؟
هند از8 نوامبر تحت فشار قرار دارد؛نخست وزیر این کشور نارندارا مودی اخطار داده بود که 500 روپیه و هزار روپیه دیگر قانونی نیستند.آنها با 500 و 2 هزار روپیه های جدید جایگزین می شوند. این شوک باعث شد که میلیون ها نفر با هرج و مرج پولی درگیر شود.تجارت از کمبود شدید پول نقد رنج برد و اقتصاد بلند پرواز هند رنج زیادی از نتیجه این تصمیم برد.
حالا اقتصادهند 7.3 درصد رشد داشته است.رشدی که حسادت اقتصادی های دیگر هم برانگیخته شود .با این حال خیلی ها انتظار دارند که رشد این کشور با این تصمیم به طور چشمگیری کم شود.با این حال بانک مرکزی هند پیشتر، کاهش رشد اقتصادی این کشور را در سال مالی آینده 0.5 درصد پیش بینی کرده ،اما تحلیل گران می گویند این موضوع می تواند بعدها ضربه شدیدتری به اقتصاد این کشور بزند.
دولت می گوید که ممنوعیت روپیه برای مبارزه با فرار مالیاتی و پول های جعلی انجام شده و در بلند مدت برای اقتصاد این  کشور سودمند خواهد بود.اما مخالفان سیاسی دولت این کشور می پرسند آیا این هزینه ارزش پرداخت داشت؟
ایتالیا
در 4 دسامبر،ایتالیا همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی بوسیله ماتئو رنتسی نخست وزیر این کشور برگزار کرد.این اصلاحات  با هدف کمک به پایان بن بست سیاسی و احیای اقتصاد راکد ایتالیا بود. رنتسی روز بعد استعفا داد.به دنبال استعفا وضعیت سیاسی و اقتصاد  این کشور در شرایط نامشخص قرار گرفت و سرمایه گذاران ایتالیایی گیج و نگران از شرایط آینده  از  یر کارلو پادوان وزیر اقتصاد ایتالیا که یکی از گزینه های اصلی برای جانشینی رنتسی  است کمک خواستند. دولت ایتالیا مجبور شده که با یک کمک مالی 21 میلیارد دلاری  بخشی از بدهی های خود را در مجموع 2.34 هزار میلیارد دلار است،تسویه کند.
بانک مرکزی ایتالیا در یک دردسر بلند مدت گرفتار شده است. ترس از انتخابات  زود هنگام هنوز وجود دارد.اگر این اتفاق بیتفد حزب چپ پوپولیست می تواند موجی از نارضایتی را در سراسر اروپا ایجاد کند.یکی از این احزاب مخالف جنبش 5 ستاره است که خواستار برگزاری رفراندومی مثل برگزیت در ایتالیا شده است.
تحلیلگران می گویند درصورت چنین اتفاقی خطرات بزرگی پیش روی اروپا خواهد بود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی