عصر بازار

بورس تهران احاطه شده در ابهام

عصر اعتبار- این روزها بازار سرمایه ایران شاهد ابهام‌هایی از جنس های مختلف است؛ از تهیه صورت های مالی با توجه به استانداردهای جهانی گرفته تا شرایط بورس تهران قبل و بعد از انتخاباتِ ایران و آمریکا. از طرفی نوسانات قیمت دلار نیز شرایط خاصی را برای تصمیم گیری خرید و فروش فعالان بازار سرمایه به وجود آورده است.

بورس تهران احاطه شده در ابهام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص کل بازده نقدی و قمیتی بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز زمستان امسال در تراز  80 هزارو 250 واحدی قرار داشت و امروز با گذشت 5 روز کاری از معاملات بورس  دماسنج بازار سرمایه با 559 واحد کاهش رقم 79 هزار و 691 واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص آزاد شناور  که در اول دی‌ماه در کانال 88 هزار 849 واحدی قرار داشت در هشتم دی‌ماه به رقم 87 هزار 802 واحدی قرار گرفت و شاهد بیش از هزار واحد افت بود.

علاوه بر این شاخص بازار اول با 407 واحد کاهش از رقم 57 هزار 104 واحد به رقم 56 هزار 697 واحدی رسید. شاخص بازار دوم نیز با  هزار و 122 واحد افت، عدد 168 هزار و 863 واحدی را تجربه کرد.

کاهش ارزش ریال نسبت به دلار، ابهامی درباره برجام و آینده سیاست های ترامپ بازار سرمایه ایران را در هفته‌های گذشته در حالت کم تحرکی فرو برده و بازیگران بورس اوراق بهادار تهران شرایط نه چندان مطلوبی را تجربه کردند.

افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه سبب شده فعالان بورس ایران محتاطانه عمل کنند و این موضوع توانسته روی ارزش و حجم معاملات تاثیر بگذارد از طرفی تعدادی از نمادهای بانکی هنوز با اینکه مجامعشان برگزار شده، باز نشده اند و گزارش‌ها حاکی از این است که آن بانک‌ها پس از تنظیم صورت‌های مالی خود به روش IFRS شاهد تعدیل منفی خواهند بود. بانک مرکزی تاکید کرده که صورت‌های مالی برای سال 95 باید بر اساس IFRS و نمونه ابلاغی این بانک تنظیم شود.

در هفته ای که گذشت گروه محصولات شیمیایی در بورس اوراق بهادار تهران شاهد تغییر و تحولاتی بودند به عنوان نمونه در چهار روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی شازند توانست جزو نمادهایی با بیشتری ارزش معامله باشد و با صف‌های سنگین خرید همراه شود که البته یکی از دلایل این موضوع می‌تواند مربوط به فروش 180میلیون سهم معادل صد در صد از سهام شرکت پتروشیمی اردبیل باشد.

هر چند به صورت سنتی با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران معمولا بورس تهران رونق می ‌گیرد اما در  حال حاضر با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و ابهام‌ها در صورت‌های مالی تعداد از نمادهای بانک ها و دیگر شرکت ها، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و نوسانات نرخ کالا ها و فلزات اساسی  شرایط مبهمی را بر بورس تهران حاکم است به طوری که در  هفته های گذشته شاخص کل بازده نقدی و قمیتی بورس اوراق بهادار تهران که توانسته بود سقف 81 هزار واحدی را  رد کند، پس از ورود به کانال 80 هزار واحدی روزها در این کانال نوسان کرد اما در هفته گذشته دماسنج بازار سرمایه وارد کانال 79 هزار واحدی شد و با کاهش‌های پیاپی تا رقم 79 هزار 691 واحدی پایین آمد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی