عصر بازار

شروط یکسان سازی نرخ ارز

۲۰ میلیارد دلار ارز فروخته شد

عصر اعتبار- معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تشریح شروط یکسان سازی نرخ ارز گفت: در ۹ ماهه ابتدای امسال ۲۰ میلیارددلار ارز از طریق اتاق مبادلات فروخته شد.

شروط یکسان سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سیدکمال سیدعلی در برنامه مناظره سیما با طرح این پرسش ها که تقویت پول ملی را باید افتخار بدانیم یا تضعیف آن را و سایر پدیده های اقتصادی چه تاثیری در این زمینه دارند؟ گفت: دلار در یکسال گذشته 12 درصد در دنیا گران شد و یورو که در بازار ایران در سال 91 به میزان 4560 تومان بود امروز به 4360 تومان رسیده است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهارداشت: دولت از طریق مدیریت بازار ارز به موضوع کنترل تورم توجه دارد و نمی خواهد از این طریق تورمی اتفاق بیافتد. با این حال در دو ماهه اخیر باید بررسی کرد که چه اتفاقی افتاده که نرخ ارز افزایش پیدا کرد که به نظر من 10 عامل در این زمینه نقش داشته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افزود: رییس جمهور جدید آمریکا در یکی دو ماه اخیر تهدید کرده که برجام را پاره خواهد کرد و این حواشی بر بازار ارز و افزایش قیمت تاثیر گذاشته است.

وی تصریح کرد: حال که نرخ ارز در یک مدت کوتاه 17 درصد گران شده نیازمند مدیریت است. اینکه نرخ ارز باید طبق شرایط تورمی تغییر کند و یا خیر؟ یک سوال است.

به گفته سیدعلی، واردکننده ها می خواهند نرخ ارز پایین باشد و صادرکننده ها به دنبال افزایش آن هستند. در عین حال، آنهایی که دستشان به منابعی می رسد می خواهند نرخ سود پایین بیاید.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: نمی توان ایجاد اشتغال، کنترل تورم، خروج از رکود و همه مسائل اقتصادی را در کنترل نرخ ارز دید. ما در سال 81 یکسان سازی نرخ ارز را با 25 میلیارد دلار انجام دادیم و آثار آن تا چند سال بعد از آن هم باقی بود.

وی با طرح این سوالات که در حال حاضر آیا شرایط یکسان سازی نرخ ارز وجود دارد که انجام نشده است؟ آیا موانع بین المللی برداشته شده و آیا امکان نقل و انتقالات ارزی وجود دارد؟ بیان کرد: همه می دانند چند نرخی ماندن ارز فسادزا است و حالا نیز نرخ های اتاق مبادلات با بیرون 800 تومان فاصله دارد.

سیدعلی تاکید کرد: برای انجام یکسان سازی نرخ ارز باید شروط آن فراهم و پول ها تامین شود و دریافتی ها نیز بیاید. با وجود شرایط تحریم و برجام، قطعا یکسان سازی نرخ ارز در آینده نزدیک انجام می شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اعلام اینکه در سال جاری 80 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهیم داشت، گفت: 36 میلیارد دلار آن از طریق نفت است. باید بررسی شود که چرا با وجود کمتر بودن درآمد ارزی در سال گذشته، اما نرخ ارز افزایش نیافت؟

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهارداشت: حالا تقاضا بالا رفته و در این شرایط بحرانی کسانی که نیازمند ارز هستند رفتار احتیاطی خواهند داشت. هیجانات بازار باعث شده تا سفته بازها وارد شوند با این حال وضعیت ارزی ایران در سال جاری از سال قبل بهتر است و دولت و بانک مرکزی هم دسترسی بهتری به منابع ارزی دارند.

وی افزود: وقتی در سال گذشته میلادی قیمت نفت از 110 دلار به زیر 30 دلار رسید، ارزش پول در کشورهای نفتی 50 درصد افت کرد. در نیجریه 55 درصد، نروژ 45 درصد، آذربایجان 53 درصد، قزاقستان 90 درصد، مکزیک 40 درصد و در عربستان نیز بالغ بر 30 درصد ذخایر فروخته شد ولی در ایران بانک مرکزی بازار را کنترل کرد.

سیدعلی در خصوص اینکه بانک مرکزی از طریق چه کسانی ارز را به پاساژ افشار تزریق می کند؟ گفت: عوامل بانک مرکزی سیستم بانکی است و از این طریق کارها انجام می شود.

این مقام اسبق بانک مرکزی در اینباره که با وجود افزایش تقاضای ارز در نیمه دوم سال، آیا ممکن است در آینده بانک مرکزی ارز را به صورت پیش فروش در اختیار تجار قرار دهد؟ گفت: بانک مرکزی می تواند درباره آن فکر کند ولی در سال جاری 1,5 برابر افزایش عرضه ارز داشتیم و در 9 ماهه ابتدای امسال حدود 20 میلیارد دلار در اتاق مبادلات ارز فروخته شد.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری باید 31 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شود، گفت: همچنین 22 میلیارد دلار نیز قاچاق داریم که می شود 53 میلیارد دلار و این مبلغ باید از سوی بانک مرکزی تامین شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو