عصر بازار

سیف:

دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌شود

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی بعد از پایان جلسه‌ای که برای بررسی دلایل نوسانات اخیربازار ارز با کمسیون اقتصادی مجلس تشکیل داده بود گفت: در دو یه روز اخیر روند کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد.

دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بازارنیوز، رییس کل بانک مرکزی درباره طرح معرفی فروشندگان عمده ارز به سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی عموماً از بانک مرکزی به موجب قانون و از طریق مرکز اطلاعات بانکی می‌تواند حساب‌های پُرترافیک و حساب‌هایی را که مرتبط با فعالیت‌های مختلف است کنترل کند؛ لذا روند حجم عملیات هر حساب می‌تواند عاملی باشد برای اینکه سازمان امور مالیاتی بتواند دقت کند که آیا صاحبان این حساب‌ها اظهارنامه مالیاتی را به موقع ارائه کرده‌اند یا خیر و عاملی می‌شود برای ممیزان مالیاتی تا بتوانند این مسیر را دنبال کنند.

وی در پاسخ به این مطلب که برخی از عمده فروشندگان ارز دلال هستند، وضعیت این افراد چگونه خواهد بود؟ افزود: ما با حساب‌های بانکی پُرترافیک مواجه هستیم و اگر کسی فردی را اجیر کرده و در بازار فعالیت انجام می‌دهد، بر یک حسابی متمرکز می‌شود و براساس آن حساب عمل خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی درباره یکسان‌سازی نرخ ارز نیز گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز روندی است که در بلندمدت برای اقتصاد ما الزام آور است و حتماً باید عملیاتی شود و تردیدی در آن نیست.

سیف افزود: در گذشته بنده اظهارنظرهایی کرده‌ام منتهی بیان بنده را جور دیگری تعریف کرده‌اند، همیشه بیان من این بوده که برای یکسان سازی نرخ ارز پیش نیازهایی وجود دارد که یکی از آن پیش نیازها ارتباطات بانکی مناسب در حد نیاز برای جا به جایی و تسویه حساب‌های بین‌المللی است.

وی گفت: این موضوع در حال حاضر نسبت به قبل از برجام شرایط مناسب‌تری دارد و این کار مقداری پیشرفت کرده و ما جلو رفته‌ایم و اقدامات ما خوشبختانه نتایج مثبتی هم داشته و در آینده هم نتایج مناسبی پیدا خواهد کرد. در یک مقطعی اعلام خواهیم کرد که ارز یکسان داریم و مقداری از مسیر آن طی شده و در آینده هم دنبال خواهد شد و مردم نیز اطلاع خواهند یافت.

دلیل التهاب بازار ارز را افزایش تقاضای فصلی خواند و اظهارداشت: در دو، سه روز اخیر روند کاهشی نرخ ارز شروع شده است. با دقت نظر و اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده، روند کاهشی نرخ ارز ادامه پیدا می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اصولاً روش بانک مرکزی این است که در اینگونه مقاطع ترجیح می‌دهد کمتر صبحت کند و اقداماتش نهایتاً به جایی برسد که کسانی که سفته بازی کرده‌اند از این بازار سود نبرند.

سیف ادامه داد: مطمئناً در شرایط حاضر هم این وضعیت پیش‌بینی می‌شود و کسانی‌که با اهداف سفته بازانه و کسب سودهای موقت این کار را می‌کنند حتماً خسارت و ضرر می‌بینند.

عضو کمیسیون اقتصادی در رابطه با جلسه ارزی سه ساعته امروز از روایت سیف از تزریق 6 میلیارد دلار به بازار آزاد برای کنترل قیمت خبر داد و گفت: نتایج انتخابات آمریکا و انتخابات پیش رو در ایران 2 عامل روانی گرانی دلار اعلام شد.

سید حسن حسینی شاهرودی هم در رابطه با جلسه صبح امروز کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در رابطه با افزایش نرخ ارز برگزار شد گفت: در جلسه سه ساعته امروز سیف رئیس کل بانک مرکزی از تزریق 5.8 میلیارد دلار ارز به بازار آزاد به عنوان یکی از اقدامات بانک مرکزی به عنوان کنترل بازار ارز اشاره کرد و گفت، با قرار گرفتن ارز کافی در اختیار سیستم بانکی قیمت دلار از 4100 تومان و به 3900 تومان کاهش یافته است.

طبق گفته سیف، ورود بانکها به موضوع فروش ارز یکی از دلایل مهم کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر بوده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی گفت: رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی دو عامل روانی و واقعی را از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر می دانند.

وی افزود، عامل روانی به مسائلی چون انتخابات آمریکا و انتخابات پیش رو در ایران باز می گردد.

حسینی ادامه داد، به عقیده مدیران ارشد اقتصادی دولت، افزایش نرخ رشد اقتصادی در 6 ماهه نخست سال از جمله دلایل  افزایش تقاضای ارز در هفته های اخیر بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه خارج شدن ارز از اتحادیه اروپا به سمت آمریکا یکی از دلایل اصلی افزایش شاخص دلار بوده که همین عامل هم در افزایش قیمت دلار در ایران موثر بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به افزایش قیمت نرخ آزاد دلار، افزود: امروز صبح جلسه‌ای با حضو مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشها، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد و درباره این موضوع بحث و گفت‌وگو شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه در این جلسه دو تصمیم برای کاهش نرخ ارز گرفته شد، اظهار کرد: در تصمیم کوتاه‌مدت مقرر شد تا ارز تک‌نرخی شود و در بحث استراتژی بلندمدت مقرر شد دولت از ابزارهای لازم برای کاهش نرخ ارز استفاده کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو